در راستای حفظ و نگهداری بناهای تاریخی، فرهنگی و به منظور باز زنده سازی بافت های تاریخی مرمت 6 خانه تاریخی در فارس آغاز شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: مرمت 6 خانه تاریخی صبار، فرهادی، تیم ناک و توکلی در بافت تاریخی شیراز وخانه های تاریخی محمودی لار و واقفی زرقان درحال انجام است.

مصیب امیری با بیان این که مرمت این خانه های تاریخی با مشارکت پنجاه درصدی مالکین خصوصی انجام می پذیرد افزود :خانه هایی که در فهرست آثار ملی جای گرفته باشند در قالب طرح مشارکت مالی مالکین می تواند مورد مرمت قرار گیرد که در صورت وجود اعتبارات لازم وهمکاری مالکین خصوصی این اقدام صورت می پذیرد .

تاریخی صبار از خانه های ارزشمند دوره قاجاریه است که در بافت قدیم شیراز محله درب مسجد ،پشت مسجد نو قرار گرفته است ودر تاریخ 10دی ماه83 به شماره 8709 به ثبت ملی رسیده است ،خانه عزیز ا... تیمناک نیز از خانه های قاجاری است که در محله سرباغ پشت مسجد نو واقع شده ودرهمان تاریخ با شماره 8705ثبت ملی شده است ، خانه فرهادی هم از دوره قاجار به یادگار مانده ودرکوچه حکیم السلطنه در محله درب شیخ در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد این بنا در11 دی ماه 80 باشماره 4675 به فهرست آثار ملی ایران پیوست و خانه توکلی نیز از دیگر خانه های تاریخی شیراز است که دردست مرمت قرار دارد و این خانه به شماره 3396 در تاریخ 25 اسفند 79 ثبت ملی شده است .

همچنین خانه واقفی از بناهای ارزشمند شهرستان زرقان است که مربوط به اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی بوده و در 30 بهمن 86 به شماره 20906 به ثبت ملی رسیده و خانه محمودی لار نیز از آثار دوره زندیه است که 10 خرداد ماه سال 82وبه شماره 8678 ثبت ملی شده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: احیاء ، خانه های ، تاریخی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.