رئیس اداره فرش کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای حمایت از میراث کهن فرش دستباف در کهگیلویه و بویراحمد باید طرح‌ها و نقوش بومی استان شناسنامه‌دار شوند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، مهرداد کاویانی با اشاره به تاریخچه فعالیت اداره فرش کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: این نهاد از سال 60 تاکنون در بحث آموزش، ترویج و تولید فرش دستباف به فعالیت می‌پردازد.

رئیس اداره فرش کهگیلویه و بویراحمد شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه، دنا و بویراحمد را اصلی‌ترین مراکز تولید گبه و فرش دستباف دانست و افزود: امیدواریم با استعدادیابی و علاقه‌مندی افراد در دیگر مناطق بتوانیم تعداد بافندگان در سطح استان را افزایش دهیم.

کاویانی افزود: بیش از 2 هزار و 500 نفر در دو بخش خصوصی و دولتی در صنعت فرش استان در حال فعالیت هستند.

رئیس اداره فرش کهگیلویه و بویراحمد نبود صنایع جانبی تولید فرش را از مهمترین مشکلات این حوزه در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و گفت: نبود صنایع جانبی مانند چله‌کشی، رفوگری فرش دستباف، سر راست کردن و پرداخت کردن و نیز ‌نبود کارخانه ریسندگی و بافندگی مناسب،‌ نبود کارگاه رنگرزی و نبود بخش خصوصی توانا در امر تولید فرش و صنایع جانبی را از مهمترین مشکلات پیش‌روی تولیدات فرش استان است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور حفظ اصالت فرش کهگیلویه و بویراحمد و جلوگیری از تاراج معنوی فرش و گبه‌های دستباف هنرمندان کهگیلویه و بویراحمدی به همه فرش‌های تولیدی و تحت حمایت بخش دولتی شناسنامه‌ فرش الصاق می‌شود تا از این طریق فرش استان به بازارهای داخلی و خارجی معرفی شود.

رئیس اداره فرش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: با انجام این کار علاوه بر حفظ اصالت فرش دستباف استان و معرفی این هنر نفس به سایر نقاط کشور و جهان، بافندگان نیز با انگیزه بیشتری کار خود را ادامه می‌دهند.

کاویانی با بیان اینکه اداره فرش کهگیلویه و بویراحمد تمام بافندگانی که دارای کارت مهارت هستند را به منظور دریافت بیمه به سازمان صنعت و معدن و تجارت معرفی می‌کند، گفت: اکثر بافندگان زیر پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گرفتند.

انتهای پیام/م
برچسب ها: یاسوج ، فرش ، دستباف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.