مسوول امور فنی و زیر بنایی جهاد کشاورزی خمین گفت: این شهرستان در اجرای آبیاری نوین در سطح استان مرکزی بعد از اراک در جایگاه دوم قرار دارد.

قاسم قیاس آبادی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، افزود: خشکسالی های سالهای متوالی ، کاهش شدید آبدهی منابع آبی و خشک شدن تعداد قابل توجهی از منابع آبی منجر به تشویق کشاورزان به اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سالهای اخیر شده است.
وی اظهارکرد: از ابتدای امسال تاکنون در 260هکتار از اراضی زراعی این شهرستان آبیاری بارانی و قطره ای اجرا شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50درصد به دلیل کاهش اعتبارات کاهش یافته است.
وی اظهارداشت: برای اجرای این سیستم در اراضی کشاورزی 16میلیارد و 200میلیون ریال سرمایه گذاری از بخش کمکهای بلاعوض و تسهیلات بانکی شده است.
قیاس آبادی ادامه داد: یک هزار هکتار از اراضی این شهرستان طرح مطالعاتی انجام شده و آماده اجرای آبیاری تحت فشار است که به بانکهای عامل معرفی شده اند.
مسوول امور فنی وزیر بنایی جهاد کشاورزی خمین گفت: جرای طرح های نوین به جای روشهای غرقابی و سنتی ، راندمان آبیاری را تا 70درصد افزایش می دهد.
قیاس آبادی گفت: استفاده از آبیاری نوین به جای سنتی پنج تا شش برابر مصرف آب را کاهش واجرای این طرح در هر هکتار زمین ، موجب صرفه جویی سالانه پنج هزار و 800متر مکعب می شود.
شهرستان خمین دارای 14هزار خانوار کشاورز است./س
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.