مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: عملیات کاوش نجات‌بخشی در شهرستان مشگین‌شهر برای رسیدن به نتایج مطلوب زیستی و تاریخی در این منطقه شروع شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ یحیی نقی‌زاده دیروز در جلسه کمیته صیانت از آثار تاریخی در اردبیل اظهار داشت: به دنبال کشفیات اخیر چند قلم اشیا نفیس تاریخی و فرهنگی از جمله جام طلایی از حفاران غیرمجاز در شهرستان مشگین‌شهر، به لحاظ اهمیت و ضرورت موضوع و نظریه کارشناسان میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با هماهنگی و اخذ مجوز لازم از پژوهشگاه سازمان متبوع تمهیدات لازم برای شروع عملیات نجات‌بخشی در مناطق مورد نظر به دست آورده است.

وی گفت: از 25 تیرماه به مدت سه ماه به منظور بررسی و انجام کاوش علمی اضطراری برای شناخت و مستندسازی محوطه تاریخی و حفظ و نجات‌بخشی اشیای تاریخی و فرهنگی احتمالی در منطقه آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: عملیات علمی نجات‌بخشی مشترکاً از سوی دانشگاه محقق اردبیلی و سازمان میراث فرهنگی و به سرپرستی حاجی‌زاده باستانی اقدام می‌شود.

نقی‌زاده هماهنگی‌های لازم برای اجرای یک برنامه علمی در معیارهای استاندارد جهانی و استفاده از تخصص‌های میان رشته‌ای باستان‌شناسی را از ویژگی‌های این برنامه نجات‌بخشی عنوان کرد.

وی با تاکید بر اهمیت اشیا تاریخی کشف شده بیان کرد: حساسیت موضوع در این محوطه از جهات مختلفی دارای حساسیت بالایی است بنابراین هماهنگی‌های مختلفی برای پشتیبانی، مستندسازی عملیات، حفاظت فیزیکی و فنی طرح در این مورد به عمل آمده که امید است در سایه عنایت مسئولان امر و جدیت و اهتمام گروه نجات‌بخشی شاهد یک فعالیت علمی خوبی در این فصل کاری باشیم.

انتهای پیام/س

برچسب ها: مشگین ، شهر ، شروع ، عملیات ، کاوشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.