کارآیی نداشتن و قدیمی شدن فرهنگ از نظر سران حکومتی قاجار و پهلوی از یک سو و از سوی دیگر تحصیل در غرب منجر به معماری بیمار ایران شد.

سید علی صالحی کارشناس ارشد معماری و استاد دانشگاه در خصوص دلیل متوقف شدن سیر حرکتی فرهنگ ایرانی اسلامی از عصر قاجار و پهلوی و همچنین به کار نگرفتن و  نبودن توجه به  فرهنگ در معماری در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: تحقیر مردم و بی توجهی به افکار آن ها از سوی حاکمان قاجار و پهلوی و سفرهای مکرر آنها به غرب باعث توقف معماری ایران شد. 

صالحی عنوان کرد: معماری ایران پایبند به اصول و ارزش‌های فرهنگی بوده و علاوه بر معماری که دستخوش تغییرات ناخوشایند شده نوع پوشش و شیوه زندگی مردم نیز آرام آرام تغییر کرد. 

وی اظهار داشت: تأثیرپذیری و گرایش به سمت و سوی فرهنگ غربی نتیجه حضور متخصصان و متفکران کشورمان و تحصیل‌ آنها در دانشگاه‌های غرب است.

کارشناس ارشد معماری ادامه داد: در عصر پهلوی با تأسیس دانشگاه براساس نظام آموزشی غرب، و پرهیز از فرهنگ آموزشی خودمان تیر خلاص را بر پیکره فرهنگ و ارزشهای ایرانی اسلامی که به خوبی خود را در معماری نشان می‌داد زده شد. 

وی تصریح کرد: معماری فرزند شهرسازی است و باید گفت شهرسازی ایرانی اسلامی ما به کلی نابود شده است و این مسئله معماری کشور را بیمار کرده است. 

صالحی در پایان افزود: کار سختی در پیش داریم زیرا بیش از این شاهد تغییر بوده‌ایم و باید گفت علاوه بر میراث فرهنگی نقش دانشگاه و رسانه ملی به منظور بالا بردن سطح آگاهی مردم در احیای دوباره معماری کشورمان بی‌تأثیر نیست.  
 

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار