در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

محمدی: اسرائیل در رفتار امنیتی‌اش دچار دستپاچگی شده است/ رویوران: فلسطینی‌ها از مرز مرگ و ترس عبور کرده‌اند + فیلم

یک کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه در رفتار امنیتی و نظامی اسرائیل شاهد دستپاچگی هستیم، گفت: این مقطع زمانی برای تجاوز به فلسطین انتخاب شده است، تا معادلات کلان را بهم بریزد.

به گزارش خبرنگار سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران، جنایات تازه رژیم‌صهیونیستی در شجاعیه غزه شب گذشته (29 تیرماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "هادی محمدی" و "حسین رویوران" کارشناسان ارشد مسائل غرب آسیا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چرا شاهد دور تازه حملات رژیم صهیونیستی به شجاعیه فلسطین هستیم، گفت: شجاعیه محله‌ای در شرق غزه است که فاصله بسیار نزدیکی با نقطه مرزی مناطق 1948 دارد.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه غزه سرزمین بسیار کوچکی با مساحت 360 کیلومتر است، افزود: از بالا تا پایین غزه دیگر جایی برای سکونت باقی نمانده است.
 
*** غزه زندان بزرگ نامیده می‌شود
 
وی با بیان اینکه غزه از سوی حکومت‌های وابسته، محدود و محصور مورد محاصره قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: غزه را زندانی بزرگ نامگذاری کرده‌اند.
 
محمدی با اشاره به اینکه شجاعیه بسیار به دریا نزدیک است، گفت: در شجاعیه منازل رهبران مقاومت واقع شده است، به گونه‌ای که شجاعیه می‌تواند شمال و جنوب را قطع کند.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه این نقطه پتانسیل اساسی در مقابل رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود، افزود: شجاعیه محوری اساسی با پتانسیل‌های بسیار بالا است.
 
وی اظهار داشت: رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند خود را متمدن معرفی و عملیات نظامی را نیز بر مبنای منطق معرفی کند ولی در شرایط ویژه ماهیت خود را از جمله در مناطقی مانند صبرا و شتیلا، غانا و غزه نشان می‌دهد.
 
محمدی با تاکید بر اینکه اسرائیل درصدد است تا پرستیژ بین‌المللی خود را حفظ کند، خاطرنشان کرد: اسرائیل تلاش می‌کند تا خود را مجموعه‌ای قابل احترام نشان دهد، این در حالی است که در شرایطی ویژه ماهیت و ذات خود را به خوبی نشان می‌دهد.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه صحنه‌های رقت باری را همه مردم دنیا مشاهده می‌کنند، افزود: هواپیماها ، تانک‌ها و ناوهای رژیم صهیونیستی به صورت مکرر فقط اقدام به قتل‌عام مردم بی‌گناه می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه این جنگ به تنهایی جنگ اسرائیل علیه مقاومت نیست، بلکه جنگ برعلیه همه مردم غزه است، گفت: متاسفانه در این جنایت‌ها مردمان بی‌گناه و بی‌سلاح مورد هدف قرار گرفته‌اند.
 
*** اسرائیل دست به نسل‌کشی جدیدی زده است
 
محمدی با اشاره به اینکه اسرائیل دست به نسل‌کشی جدیدی زده است، افزود: صهیونیست‌ها همیشه طینت واقعی خود را نشان می‌دهند این در حالی است که آنها تلاش می‌کنند رفتار خود را براساس منطق قابل دفاع قرار دهند.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه جنگ کثیف نسل‌کشی در فلسطین در حال وقوع است، ادامه داد: از سوی اسرائیل جنایات کثیفی را شاهد هستیم، به طوری که اقدامات ضد بشری و جنایات علیه بشریت صورت گرفته است، در حالی که مدعیان حقوق بشر اقدامی نمی‌کنند.
 
وی با اشاره به اینکه دبیرکل سازمان ملل 80 تا90 درصد اهداف عملیات‌های جنگی علیه مردم ارزیابی می‌کند، گفت: متاسفانه سازمان ملل هم در قبال فلسطین سکوت کرده است.
 
محمدی با اشاره به اینکه این رسوایی در صحنه جهانی در حال وقوع است، تصریح کرد: متاسفانه کسانی از این اقدام حمایت می‌کنند که شیپور دموکراسی حقوق بشر آنها گوش دنیا را پاره کرده است.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به معیارهای دوگانه آمریکا و غرب در قبال مسائل مختلف افزود: متاسفانه هیچ اقدامی برعلیه این رژیم خونخوار و کودک‌کش صورت نگرفته است.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا رژیم صهیونیستی ماه مبارک رمضان را برای مبارزه انتخاب کرده است، گفت: رژیم اشغالگر قدس با موضوعات مختلفی در عرصه بین‌المللی روبرو شده که از جمله آنها مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 است که احساس می‌کنند از قافله اولویت‌ها عقب مانده است.
 
*** مذاکرات سازش با میان‌داری آمریکا به دلخوری تبدیل شده است
 
محمدی با بیان اینکه مذاکرات سازش با میان‌داری آمریکا به دلخوری و درگیری وزیر امور خارجه آمریکا و این رژیم منجر شده است، ادامه داد: مقصر رژیم صهیونیستی شناخته شده، به طوری که اتحادیه اروپا انتقادات جدی به ادامه شهرک‌سازی وارد کرده است.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه از سوی برخی از موسسات اروپایی، شاهد برخی از تحریم‌ها علیه رژیم‌صهیونیستی هستیم، افزود: آمریکا به تدریج در موضوعات منطقه‌ای منافع خود را بازتعریف کرده و ایران را به عنوان مهمترین بازیگر و یا باثبات‌ترین کشور منطقه شناخته است، به گونه‌ای که  همه این مسائل سبب نگرانی شدید مقامات رژیم صهیونیستی شده است.
 
وی با اشاره به شرایط عدم مقبولیت اسرائیل در سطح منطقه گفت: بیشتر مراکز نخبگی آمریکا عنوان کرده‌اند که ایران مهمترین بازیگر در سطح منطقه خاورمیانه است.
 
*** رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش می‌کنند تا سوریه به نقطه پیروزی نهایی مقاومت تبدیل نشود
 
محمدی با اشاره به اینکه آمریکا درصدد است تا منافع کلان و راهبردی خود را در منطقه از دست ندهد، افزود: در این مقطع زمانی شاهد نگرانی‌های آمریکا و اسرائیل هستیم، به گونه‌ای که آنها مدعی هستند سوریه نباید نقطه پیروزی نهایی برای محور مقاومت تبدیل شود.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا افزود: برای اینکه جبهه غربی چسبندگی بیشتری به اسرائیل پیدا کند، حادثه جدیدی رخ می‌دهد، به طوری که در زیر مذاکرات سازش همیشه این بحث مطرح بوده که محمود عباس آماده سازش نهایی برای پایمال کردن موضوع فلسطین است، اما محور مقاومت مزاحم اصلی به حساب می‌آید.
 
*** اسرائیل در رفتار امنیتی و نظامی‌اش دچار دستپاچگی شده است
 
وی با اشاره به اینکه در رفتار امنیتی و نظامی اسرائیل شاهد دستپاچگی هستیم، بیان کرد: این مقطع زمانی برای تجاوز به فلسطین انتخاب شده است تا معادلات کلان را بهم بریزد.
 
محمدی با اشاره به عدم آمادگی رژیم صهیونیستی برای مبارزه گفت: مردمان فلسطین مدعی هستند که از اتفاقات گذشته درس می‌گیرند تا بتوانند توانمندی‌های خود را گسترش دهند، این در حالی است که رژیم صهیونیستی علی‌رغم جنگ‌های باخته و رسوایی که در قبال حزب‌الله و غزه داشته است، بدون آمادگی و بدون سناریوی جنگی وارد میدان عمل شده است.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به کشتار وحشیانه مردمان بی‌گناه فلسطین از سوی اسرائیل گفت: اگر جریان‌های چپ اسرائیل در این رژیم حاکم بودند، شاید رسوایی‌های اسرائیل با شدت کمی رخ می‌داد.
 
وی نتانیاهو را متعلق به جریان‌های راست افراطی دانست و ادامه داد: نتانیاهو فقط عربده صهیونیستی می‌کشد، به طوریکه بدون برنامه درصدد است تا همه دنیا را در طیور خود قرار دهد.
 
*** اسرائیل با حرکت شتابدار به سمت سقوط راهبردی در حرکت است
 
محمدی با تاکید بر اینکه شاهد حرکت شتابدار به سمت سقوط بزرگ راهبردی توسط اسرائیل خواهیم بود، افزود: اسرائیل همیشه از اینکه برند نظامی در دنیا بوده است، به خود می‌بالید، اما اینک شاهد شکست نظامی اسرائیل هستیم.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اسرائیل خود را ارتش قدرتمند و هوشمند می‌داند، افزود: در جنگ‌های جدید همه حرف‌ها با ابزارها و تسلیحات نیست، بلکه کشوری می‌تواند در منازعه و جنگی پیروز شود که اشراف اطلاعاتی بیشتری داشته باشد.
 
وی با تاکید بر اینکه در یک جنگ باید اهداف مشخص نظامی تعریف شود، گفت: رژیم صهیونیستی با همه هزینه‌هایی که صرف می‌کند به نتیجه مثبتی نمی‌رسد.
 
محمدی گفت: رژیم صهیونیستی با بمب‌های چندتُنی خانه‌های مردم بی‌گناه را خراب می‌کند، به گونه‌ای که مردم را فریب می‌دهد.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه مقاومت با همه مشکلات، محدودیت‌ها و خیانت‌های جهان عرب توانمندی‌های خود را گسترش می‌دهد، تصریح کرد: جنگ جدیدی که در غزه در جریان است، بعد جدیدی از فضای نظامی در مقابل توان کلاسیک رژیم‌صهیونیستی به حساب می‌آید.
 
*** اسرائیل علی‌‌رغم شکست نظامی دچار شکست اخلاقی شده است
 
وی با تاکید بر اینکه اکنون شاهد شکست‌های بزرگ رژیم صهیونیستی هستیم، گفت: در کنار شکست بزرگ ارتش اسرائیل شاهد شکست اخلاقی رژیم صهیونیستی نیز هستیم.
 
محمدی با بیان اینکه در کارنامه اسرائیل شکست جنگ نظامی هم ثبت شده است، گفت: این افتضاح قربانیان زیادی به دنبال خواهد داشت.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه مقاومت از جهت تسلیحات، عرصه‌های عملیاتی، سناریوهای عملیاتی، نوع واکنش و برنامه‌ریزی‌ها با دست پر و با آمادگی در صحنه حاضر می‌شود، خاطرنشان کرد: امکانات مقاومت را نمی‌توان در مقابل امکانات رژیم‌صهیونیستی قرار داد و با آنها مقایسه کرد.
 
وی افزود: مقاومت علی‌رغم همه محدودیت‌ها و گرفتاری‌ها توانسته قدرت عظیم اثرگذاری را در جنگ‌های مردم خود به وجود آورد.
 
محمدی با تاکید بر اینکه در سطح منطقه بجز نتیجه جنگ معمولی باید منتظر نبرد گفتمان نیز باشیم، ادامه داد: آمریکا اسرائیل را از دست خواهد داد.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا با اشاره به ثبت شدن شکست جدید در کارنامه اسرائیل گفت: آمریکا، مرتجعین عرب و همه کسانی که معیارهای انسانی را زیرپا گذاشته‌اند، دچار شکست گفتمانی می‌شوند، زیرا آنها دست به قربانی کردن مردم بی‌گناه زده‌اند.

محمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه این جنگ چه پیامدهایی برای رژیم‌صهیونیستی در بر دارد، گفت: در فلسطین شاهد قتل عام کودکان مظلوم هستیم به گونه‌ای که مقاومت هرگز کوتاه نخواهد آمد.  
 
وی افزود: باید در مقابل این پدیده وحشی واکنش جهانی و مردمی در عرصه‌های مختلف صورت گیرد، تا این رژیم جعلی به سمت عقب حرکت کند.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با بیان این که آمریکا، غرب و ارتجاع عرب به دنبال گفتمان واحد هستند، ادامه داد: باید با همه مسئولیت با این قضیه برخورد کنیم.  
 
حسین رویوران در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه چرا مقامات رژیم صهیونیستی حمله به فلسطین را قابل توجیه می‌دانند، گفت: مردم غزه دسترسی به غذا و دارو کافی ندارند و از نظر درمان‌های تخصصی با کمبودهای جدی مواجه هستند.
 
وی با اشاره به این که آن‌ها می‌گویند چه با گرسنگی بمیریم چه با جنگ‌، پس بهتر است با رفع محاصره جنگ ادامه یابد، افزود: گذرگاه رفح در سال گذشته از 366 روز 66 روز باز و مابقی بسته بوده است به گونه‌ای که نه مصر به تعهداتش در مقابل غزه پای‌بند بوده و نه رژیم صهیونیستی بقیه گذرگاه‌ها را باز کرده است.
 
رویوران با اشاره به این که غزه از سال 2007 تاکنون مورد محاصره قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: در غزه یک میلیون و نیم نفر جمعیت بدون غذا و دارو در حال گذران زندگی هستند.   
 
وی با اشاره به تظاهرات متعددی که در سرزمین‌های رژیم صهیونیستی از سوی مردم صورت می‌گیرد، گفت: مردمان فلسطین معتقد هستند که شرافت‌مندانه‌ترین روش این است که آن‌ها جانشان را در راه سرزمینشان از دست بدهند.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به این که در توافق 2012 یکی از مهمترین شروط رفع محاصره و گشایش کامل گذرگاه رفح بوده است، ادامه داد: رژیم صهیونیستی پس از کشته شدن سه دانشجوی نظامی صهیونیستی در کرانه باختری اقدام به قتل عام مردم بی‌گناه کرد.
 
رویوران با اشاره به این که رژیم صهیونیستی به بهانه کشته شدن سه شهرک نشین صهیونیست شمار زیادی از مردم فلسطین را کشت گفت: از این رو طبیعی است که مردم غزه از خود دفاع کند.
 
***خواسته مردم غزه رفع کامل محاصره است

وی خواسته مردم غزه را رفع کامل محاصره دانست و عنوان کرد: این خواسته مطابق قانون و مقررات بین‌المللی است.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به این که مردمان غزه معتقد هستند که باید مانند یک انسان زندگی کنند، ادامه داد: رفع کامل محاصره غزه شرط نیست بلکه اجرای قانون است.  
 
رویوران با تاکید براینکه رژیم صهیونیستی دچار بحران اخلاقی شده است، گفت: مقامات رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند تا با دروغ‌گویی و تغییر شرایط صحنه را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا رژیم صهیونیستی نمی‌تواند برآورد دقیقی از اطلاعات غزه داشته باشد، افزود: غزه باریکه‌ای است که در قسمت بالا عرض 12 کیلومتری و در قسمت پایین 26 کیلومتر است.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به این که کل غزه از شمال تا جنوب 47 کیلومتر است، بیان کرد: هواپیماهای اسرائیل همیشه بر روی غزه در حرکت هستند این در حالی است که ناوهای جنگ هم نیز از دریا این منطقه را مورد محاصره قرار دادند.  
 
رویوران با بیان این که غزه به صورت 24 ساعته زیر نظر رژیم صهیونیستی است، گفت: در گذشته اسرائیل مزدوران زیادی را در غزه داشت این در حالی است که در این مقطع کنونی دچار ضعف اطلاعاتی شده است.
 
وی با اشاره به این که مقامات اسرائیل خواستار جاسوسی مزدورانش در غزه هستند، افزود: اسرائیلی‌ها این مزدوران را تهدید کردند که اگر جاسوسی نکنند خانه‌های آن‌ها را هم نیز ویران خواهند کرد.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با اشاره به کمبود اطلاعاتی مقامات رژیم‌صهیونیستی از غزه ادامه داد: حمله زمینی به غزه از پنج‌شنبه آغاز شده است این در حالی است که سربازان صهیونیستی کمتر از 500 کیلومتر به جلو پیش رفته‌اند.
 
***فلسطینی‌ها از مرز مرگ و ترس عبور کرده‌اند

رویوران با تاکید براینکه فلسطینی‌ها از مرز مرگ و ترس عبور کرده‌اند، اظهار داشت: در جنگ نامتقارن عنصر اول ابتکار است البته نکته مهم آن است که فلسطینی‌ها از مرز ترس گذشته و از مرگ نمی‌ترسند در حالی که طرف دیگر این گونه نیست.
 
وی با اشاره به شهید شدن بیش از 500 نفر فلسطینی در طی روزهای گذشته گفت: اسرائیلی‌ها نزدیک هزار مسکن مسکونی را منهدم کردند و چندین هزار نفر از مردمان بی‌گناه را مجروح کرده‌اند.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا این جنایت‌ها را جنگ برعلیه بشریت دانست و افزود: مقامات اسرائیل به عنوان جنایتکاران جنگی باید محکوم شوند و پاسخ اقدامات وحشیانه خود را به جهانیان عرضه کنند.  
 
رویوران با اشاره به تظاهرات‌های متعددی که در جای جای رژیم صهیونیستی از سوی مردم صورت می‌گیرد گفت: مردمان رژیم صهیونیستی خواستار توقف جنگ هستند.
 
وی با تاکید براینکه رژیم صهیونیستی دچار بحران شده است ادامه داد: فلسطینی‌ها قطعا پیروز میدان جنگ خواهند بود زیرا آن‌ها ابتکار، اراده از خود به خرج دادند.  
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چرا داعش، ارتجاع عرب و کشورهای غربی با یکدیگر در حمایت از رژیم صهیونیستی هم صدا شده‌اند، گفت: فلسطین باید به اولویت اول امت‌های اسلامی و عربی تبدیل شود.  
 
رویوران با اشاره به نزدیکی روز جهانی قدس افزود: اقداماتی مانند روز جهانی قدس که به ابتکار امام خمینی(ره) ایجاد شده در جهت وحدت و تحول فکری در جامعه اسلامی بوده است اما صهیونیست‌ها و همراهانشان با ایجاد گروه‌های تکفیری سعی کردند تا تضاد بین مسلمانان و خود را به درون جامعه اسلامی منتقل کنند.  
 
وی با اشاره به این که مقامات رژیم صهیونیستی با بحران مواجه کرده شده‌اند، خاطر نشان کرد: کشتن مردم توسط این رژیم جعلی شکستی بزرگ و افتضاح بین‌المللی به حساب می‌آید.
 
این کارشناس ارشد مسائل غرب حوزه آسیا با بیان این که با وجود محدودیت‌های ایجاد شده برای مردم غزه آن‌ها با اراده خود توانستند تا حدود 140 کیلومتری مناطق اشغالی اقدام به آتش بازی کنند، افزود: با وجود مجوز کابینه رژیم صهیونیستی برای حمله زمینی آن‌ها نتوانستند بیش از 500 متر نفوذ کنند زیرا در همان ابتدای عملیات زمینی مبارزان فلسطینی از راه تونل به پشت سر آن‌ها رفته و دو تانک و یک نفربر رژیم صهیونیستی را منهدم کردند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید. 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار