عضو شورای روابط خارجی آمریکا در اظهاراتی تحریک‌کننده در واشنگتن پست مدعی شد:

کاخ سفید و کنگره تحریم‌های متحدی علیه‌ ایران اعمال کنند/ چرا کاخ سفید گمان می‌کند چهار ماه آینده مذاکرات با 11 سال گذشته متفاوت خواهد بود؟

روزنامه واشنگتن پست نوشت: آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران در مرحله تعیین‌کننده‌ای قرار دارد و باید اقداماتی علیه ایران انجام دهد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم "ری تکیه" عضو شورای روابط خارجی آمریکا نوشت مذاکرات هسته ای ایران به بن بست خورده است. کاخ سفید با تمدید موافقت کرده است و کنگره باید با آن وقت بیشتری بدهد. اما مشکلات اخیر بر سر برنامه هسته ای ایران سوال هایی را ایجاد کرده است از جمله این که به جای امیدوار بودن به حل مسائل اساسی، آیا بهترین چیزی که می توانیم در مورد توافقات موقت امید داشته باشیم محدود کردن برنامه هسته ای ایران است؟ 

"ری تکیه" افزود: جامعه بین المللی 11 سال است که با ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن در حال مذاکره است. در همین مدت،توجیه های مختلفی برای عدم پیشرفت مذاکرات ارائه شده است. در ابتدا، زمانی که آلمان، فرانسه و انگلیس این مذاکرات را هدایت می کردند، گفته شد که فقط با حضور آمریکا در این مذاکرات می توان راه حلی برای آن یافت. زمانی که آمریکا به گروه پنج به علاوه یک پیوست، اعلام شد که فقط با مذاکرات دو جانبه می توان این بن بست را شکست. سپس حسن روحانی رئیس جمهور ایران شد و محمد جواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه منصوب شد که توافق موقت را به امضا رساند اما باز بن بست دیگری ایجاد شد.

نویسنده مقاله در اظهارات تحریک‌کننده‌ای مدعی شد: در آخرین دور مذاکرات، آمریکا از قدرت خود برای حل بحران هسته ای استفاده نکرد. تحریم های موجود برای دور نگه داشتن تهران از بازار جهانی کفایت می کند اما کارهای بیشتری باید انجام شود. اکنون زمان آن رسیده است که کاخ سفید و کنگره متحد شوند و یک لایحه تحریم را که مورد تایید هر دو حزب باشد تهیه کنند و اقتصاد ایران را بیشتر تحت فشار بگذارند. این عقیده که اقدام کنگره مانع حصول توافق خواهد شد دیگر جایی ندارد. 

نویسنده مقاله دشمنی خود را با ایران تکمیل کرد و گفت: آمریکا باید سیاست تحریم‌های خود را با استراتژی منطقه ای برای به عقب راندن این کشور تکمیل کند. این اقدام مستلزم تعامل دوباره با منطقه و بحران های آن است. آمریکا با کمک به معارضان در سوریه و کمک به ایجاد نظم در عراق می تواند گام بلندی در کاهش سرعت ایران بردارد. در غیر این صورت، باید از کاخ سفید خواست که توضیح دهد چرا فکر می کند چهار ماه آینده با شش ماه گذشته یا یازده سال گذشته متفاوت خواهد بود. دولت اوباما اکنون در مرحله تعیین کننده ای قرار گرفته است. می تواند در حالی که چشم به معتدل کردن قدرت ایران دارد با خاورمیانه بار دیگر تعامل کند یا ضرب الاجل تعیین کند و با دیپلماسی گام به گام به دستاوردهای محدود برسد. در نتیجه توافق‌های موقت دیگر راهی برای حصول توافق نهایی نخواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار