گروه حمل و نقل عمومی: قائم مقام معاون شهردار تهران با تاکید بر کاهش تخلفات ورود به محدوده طرح ترافیک گفت: هنوز رانندگان متخلفی هستند که با پنهان کردن پلاک خودروی خود به صورت غیرمجاز وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند که برخورد جدی و قاطع پلیس با این گروه از رانندگان ضروری است.

 
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، ازجمله طرح هاي موفقي كه پس از استقرار نظام جمهوري اسلامي به منظور رفع تراكم تردد وسايل نقليه در تهران به اجرا گذاشته شده است، طرح بهبود نسبي ترافيك در مركز شهر با اجراي سيستم محدوده طرح ترافيك است که با تصويب شوراي انقلاب در تاريخ 17/3/59 محدوده اي در مركز شهر تهران تعيين شد تا از ورود كليه وسايل نقليه به استثناء وسايل نقليه مجاز از قبيل وسايل نقليه عمومي اتومبيل هاي اورژانس و كادر پزشكي و سرويس هاي دولتي از ساعت 6:30 تا 10 صبح در تمام ايام هفته جز در دو روز آخر هفته و ايام تعطيل جلوگيري به عمل آيد .

طی سال های متمادی ساعت محدودیت تردد در محدوده مرکزی شهر افزایش یافت و عوارض ورود به محدوده تعیین شد . درنهایت از تابستان1375 صدور مجوز طرح ترافيك با نظارت شورايعالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور با حوزه ستادي و عملكردي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران صورت گرفت.

طی سال های اخیر ورود به محدوده طرح ترافیک تنها با مجوزهای سالیانه و مجوزهای روزانه و هفتگی امکان پذیر است بطوریکه اکنون بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک روزانه 98 هزار 200 دستگاه خودرو مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک هستند .

طی سه سال گذشته با توجه به نیاز شهروندان به تردد در محدوده مرکزی شهر، آرم های سالیانه طرح ترافیک کاهش یافت و در ازای آن آرم های روزانه و هفتگی وارد چرخه حمل و نقل شد. اکنون سالیانه تنها 60 هزار آرم سالیانه طرح ترافیک به فروش میرسد و بالغ بر 40 هزار مجوز در قالب ارم های روزانه در اختیار شهروندان قرار دارد در عین حال با توجه به اینکه تردد های غیر مجاز در محدوده طرح ترافیک بسیار زیاد بود ، هسته مرکزی شهر به سیستم های هوشمند و دوربین های ثبت تخلف تجهیز شد تا رانندگان متخلف نتوانند بصورت غیر مجاز وارد هسته مرکزی شهر شوند. این در حالیست که با مکانیزه شدن محدوده طرح ترافیک شاهد ترفندهای مختلف برای ورود غیرمجاز به  این محدوده هستیم، مخدوش کردن پلاک و ورود به محدوده از سوی رانندگان تخلفی است که شهروندان دانسته و به عمد انرا انجام می دهند .

روزانه در بسیاری از مبادی ورودی محدوده طرح ترافیک می بینیم که شهروندان زیر دوربین ثبت تخلف نیش ترمزی می زنند و با انداختن لُنگ و پارچه‌ روی پلاک و یا بالا زدن درب صندوق عقب یا استفاده از برف شادی بر روی پلاک وارد محدوده طرح می شوند. حتی در برخی موارد شاهد هستیم شغلی جدید در محدوده طرح ترافیک ایجاد شده که موتورسواران در زیر دوربین ها ایستاده اند و در ازای گرفتن وجهی نقد از رانندگان متخلف ، پشت سر خودرو حرکت می کنند تا مانع از دیدن پلاک خودرو شوند. تمامی این موارد در حالیست که آرم های روزانه و هفتگی برای تردد شهروندان به محدوده طرح ترافیک در نظر گرفته شده است اما می بینیم که هنوز در شهرمان رانندگان متخلفی هستند که با وجود شرایط سهل و آسان باز هم فرار از قانون و انجام تخلفات فاحش را ترجیح می دهند .

حجت الله بهروز قائم مقام معاون شهردار تهران در این  خصوص گفت: مخدوش کردن پلاک به هر دلیل و عنوانی جرم محسوب می شود و پلیس باید با تخلفات و جرم فاحش رانندگان مجرم برخورد کند .

وی با تاکید بر اینکه محدوده مرکزی شهر ظرفیت پذیرش تعداد مشخصی خودرو را دارد و ورود هر گونه بار ترافیکی اضافی به این محدوده باعث ایجاد تراکم و بروز مشکلات در تردد می شود ، تصریح کرد: در زمانی که کنترل محدوده توسط عوامل انسانی انجام می شد روزانه بیش از 150 هزار ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک را شاهد بودیم. این در حالیست که طی سه سال اخیر با مکانیزه شدن تمامی مبادی ورود و خروج محدوده طرح ترافیک به دوربین های ثبت تخلف به یکباره شاهد کاهش چشمگیر ورودهای غیر مجاز به محدوده شدیم. بطوریکه اکنون پس از سه سال کنترل مکانیزه محدوده طرح ترافیک روزانه بین 6 هزار تا 7 هزار تخلف از طریق دوربین های ثبت تخلف ثبت و و ضبط می شود.

وی با اشاره به اینکه این رقم تنها تخلفاتی است که دوربین ها ثبت می کنند و مخدوش کردن پلاک را شامل نمی شود ،گفت : پوشاندن پلاک به هر نوع و با هر ترفندی جرم محسوب می شود و عوامل نیروی راهور و پلیس باید با مجرمان برخورد کنند.

بهروز همچنین خاطر نشان کرد: سقف ارم های روزانه و هفتگی در سال جاری به 40 هزار فقره رسیده است و دیگر هیچ توجیهی برای مجرمان و متخلفان وجود ندارد که ارم روزانه و هفتگی در دسترسشان نیست چرا که به منظور رفع نیازهای ضروری همین شهروندان از سهمیه سالیانه ارم طرح ترافیک کاسته شده و بر سهم روزانه و هفتگی افزوده شده است . بنابراین تخلف فاحش رانندگان دلیل واضح ارتکاب جرم است .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این موضوع بار فرهنگی بسیاری دارد با عوامل راهور هماهنگ شده تا با برخورد جدی با این گونه رفتارها شود تا از اشاعه یک فرهنگ غلط در رانندگی در شهر جلوگیری کنیم .

حجت ا... بهروز از تجهیز مبادی زوج و فرد به سیستم هوشمند ثبت تخلف خبر داد وافزود: تا پایان سال جاری تمامی مبادی زوج و فرد به دوربین ثبت تخلف تجهیز خواهند شد و درصد بسیار زیادی از تخلفات ورود به محدوده زوج و فرد که از چشم عوامل راهور به دور می ماند، کاسته خواهد شد .

معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این خصوص گفت: در گذشته رانندگان متخلف سعی می‌کردند دور از چشم ماموران یا در زمان عدم حضور ایشان در مبادی ورودی به محدوده طرح ترافیک وارد شوند و روزانه شاهد میزان بالای تخلف درخصوص ورود به محدوده طرح ترافیک بودیم. بطوریکه سنجش های ترافیکی حاکی از آن بود بیش از 150 هزار خودرو خارج از ظرفیت محدوده در هسته مرکزی شهر تردد داشته اند.

شهرام جباری زادگان ادامه داد: با مکانیزه شدن کنترل محدوده طرح ترافیک ترفند ورود به محدوده در زمان عدم حضور مامور یا ورود از خیابان‌های ورود ممنوع، کاربرد خود را از دست داد اما ترفند جدید دیگری نمایان شد که به فرهنگ ترافیک در شهر اسیب بسیار زده است .

وی گفت: اکنون هر روز صبح در مبادی ورود به محدوده طرح ترافیک تعداد زیادی خودرو را می بینیم که رانندگان آن‌ها به شیوه ها و ترفندهای مختلف پلاک خودروی خود را پوشانده و وارد این محدوده می‌شوند.

جباری زادگان با تاکید بر این که رانندگان متخلف برای پوشاندن پلاک خودرو از هر راهکاری استفاده می‌کنند، اظهار داشت: شاید در ابتدا دیدن این صحنه‌ها خنده‌‌دار به نظر برسد اما با کمی تأمل انسان تاسف می خورد که قانون گریزی در ملا عام به چه اشتیاقی صورت می گیرد در حالی که متخلف می داند دارد حق شهروند دیگری را پایمال می کند.

وی تصریح کرد: به وضوح انجام تخلف در مبادی ورودی طرح ترافیک تبدیل به ایجاد شغل شده بطوریکه اکنون موتور سواران در ساعات طرح ترافیک در مبادی ایستاده و در ازای دریافت وجه نقد به پلاک خودرو میچسبند تا دوربین ها پلاک خودرو را ثبت نکند و این امر خود اشاعه بی فرهنگی در حوزه ترافیک و احترام به قانون است .

معاون آموزش سازمان حمل ونقل و ترافیک افزود: در انجام این تخلف رانندگان دانسته و از روی آگاهی تخلف را انجام می دهند و این نشان می دهد فرهنگ ترافیک و احترام به قانون برای این دسته از افراد معنای واقعی نداشته و تخلف را حق خود می دانند.
 
جباری زادگان با اشاره به  اینکه احترام به قانون از تبعات زندگی در تهران است و باید آن را قبول کنیم، گفت: اقدام این رانندگان متخلف که با آرامش و به راحتی در حضور مردم انجام می‌شوند نه تنها یک تخلف آشکار محسوب می‌شود بلکه باعث سلب اعتماد عمومی و تشویق سایر دیگران به قانون گریزی می شود، لذا برخورد جدی و قاطع پلیس با این گروه از رانندگان ضروری است.

معاون آموزش سازمان ترافیک همچنین گفت: گرچه قانون گذار ممنوعیت تردد را وضع کرده اما در عین حال آن دسته از شهروندان که نیاز به ورود روزانه دارند می توانند از آرم های روزانه و هفتگی استفاده کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار