یک روزنامه انگلیسی ضمن اشاره به احتمال لغو تحریم‌های ایران از رقابت شرکت‌های انگلیسی برای بازگشت و تجارت در ایران خبر داد.

 به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه تلگراف، این روزنامه  نوشت: در روز‌های اخیر پروازهااز سوی روسای شرکتهای بزرگ بین المللی از دبی که مرکز تجارت خاور میانه است، به سوی تهران رزرو شده است.

 افزایش روزافزون سفر به ایران در شرایطی است که ایران خود را برای کاهش تحریم‌های بین المللی آماده می‌کند.

"هنری اسمیت" تحلیلگر مسائل ایران در موسسه "کنترل ریسک" تاکید کرد:پیشتر نیز شرکت‌های زیادی از دبی به عنوان سکوی پرتاب به سوی ایران استفاده کرده اند. 

گرچه هنوز توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 حاصل نشده ولی دو طرف موافقت کرده اند که برای دستیابی به توافق نهایی همکاری کنند.

امیدواری شرکتهای غربی برای بازگشت به ایران پس از دستیابی به توافق موقت هسته ای زنده شده است و ان‌ها دباره منتظر همکاری با ایران هستند.

 بر اساس توافق موقت هسته ای بخشی از تحریم های بین المللی علیه ایران در ازای متوقف شدن بخشی از برنامه هسته ای لغو شده است.

اسمیت در ادامه تاکید کرد: بسیاری از مشتریان ما این فکر را می کنندکه تحریم‌ها علیه ایران در نهایت لغو خواهد شد. ایران سومین اقتصاد بزرگ خاورمیانه پس از عربستان و ترکیه به شمار می رود و ظرفیت زیادی برای رشد دارد. ایران برای بهره برداری از ذخایر غنی نفت و گاز نیازمند سرمایه گذاری خارجی است. 

واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست نیز در این خصوص اعلام کرد: توافقنامه موقت هسته ای امکان بازگشایی مجدد اقتصاد ایران را فراهم خواهد کرد و این اجازه را خواهد داد تا رشد اقتصادی ایران بار دیگر به بیش از 5 درصد افزایش یابد. این رقم هم اکنون به حدود 1/5 درصد رسیده است.


تحلیلگر اکونومیست وی گفت:  با توجه به اینکه ایران  بخش های مختلف صنعتی در اختیار دارد شرکتهای خارجی زیادی برای فعالیت در ایران تمایل دارند.

بازگشت شرکت‌های انگلیسی به ایران زمانی قوت گرفت که وزیر خارجه سابق انگلیس از تصمیم این کشور برای بازگشایی سفارت خود در تهران خبر داد. 

بانک‌ها  اروپایی به شدت نگران همکاری با ایران هستند. از سوی دیگر جریمه 8/9 میلیارد دلاری بانک "بی ان پی پاریباس" فرانسه به علت همکاری با ایران به این نگرانی ها دامن زده است.

بر اساس نتایج یک تحقیق انجام شده توسط شورای ملی آمریکا- ایران،  آمریکا به تنهایی 175 میلیارد دلار از تحریم های اعمال شده علیه ایران طی سال‌های 1995 تا 2012 میلادی ضرر کرده است. ظاهرا میزان هزینه های وارد شده به شرکت‌های اروپایی در این مدت 2 برابر  این رقم بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار