یک متخصص عنوان کرد

کمبود خواب در "مادران باردار" منجر به تولد نوزاد زودرس می‌شود

کمبود خواب در فرد می‌تواند منجر به اختلال در سیستم فعالیت مغزی شده و بر روی عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد و مشکلات قلبی و عروقی و زمینه سکته‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

خسرو صادق نیت متخصص اختلالات خواب در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  گفت: کمبود خواب منجر به اختلال در سیستم فعالیت مغزی شده و می‌تواند بر روی عملکرد مغز تأثیر بگذارد. بر هم خوردن نظم خواب می‌تواند قدرت تمرکز را کاهش دهد، فرد را به سمت تحریک‌پذیری ببرد و هوشیاری فرد را دچار اختلال کند. 

وی ادامه داد: بی خوابی و کم خوابی می‌تواند صدماتی را به ارگان‌های مختلف بدن وارد کند،‌بی خوابی طولانی مدت می‌تواند زمینه سکته‌های قلبی و مشکلات قلبی عروقی را ایجاد کند. کمبود خواب می‌تواند سیستم گوارشی فرد را مختل کرده و باعث افزایش احتمال زخم معده در آقایان و یبوست شایع در خانم‌ها شود. 

وی اظهار داشت: کمبود خواب در خانم‌های باردار می‌تواند منجر به زایمان زودرس و نارس شدن نوزاد متولد شده شود. افراد شیفت کار بیشتر دچار بی‌خوابی و کم خوابی می‌شوند، تماشای تلویزیون تا نیمی از شب و همچنین کار با کامپیوتر و بیدار شدن برای میل سحری از دیگر علل بی خوابی است.

صادق نیت بیان کرد: بیمای‌های قلبی،‌تنفسی، دیابت و بیماری پروستات که دائما فرد را از خواب بیدار می‌کند و بیماری‌های که درد در پی دارند مانند بیماری‌های اسکلتی- عضلانی می‌توانند منجر به بی‌خوابی شوند. 

وی خاطر نشان کرد: بیماری‌های روحی و روانی (اضطراب و افسردگی)، مصرف برخی از داروها مانند داروهای فشار خون و داروهای اعصاب و روان روی خواب تأثیر گذارند. 

وی اذعان داشت: عدم وجود محیط مناسب برای خواب، سروصدای محیط، منجر به مزمن شدن بی‌خوابی می‌شوند. داشتن ساعت خواب منظم، عدم مصرف مواد محرک مانند چای، قهوه، سیگار 2 الی 3 ساعت قبل از خواب، رعایت محیط مناسب خواب مانند تاریکی و دمای مناسب اتاق یک خواب راحت را برای شما مهیا می‌سازد. 

وی در پایان گفت: مصرف داروهای خواب‌آور بدون نظر پزشک باعث وابستگی فرد به دارو شده و کیفیت خواب را کاهش می‌دهد. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار