حمیده چوبک رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی گفت: شهرداری‌ها وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادها صرفا در بحث ساخت و ساز به ایمنی توجه داشته و به فرهنگ کم توجهی می‌کنند.

"حمیده چوبک" رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی در خصوص علل کوتاهی سازمان میراث فرهنگی در زمینه‌ی مرمت و احیاهای بناهای تاریخی مهم همچون کاروانسراها در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: متأسفانه ما نسبت به داشته‌های فرهنگی خود کم توجهی کرده‌ایم و زیر ساخت را در برنامه‌های فرهنگی نادیده گرفته‌ایم. 

وی افزود: دلیل بی توجهی‌های اخیر و غیر قابل استفاده ماندن کاوانسراها به عنوان مکانی که نقش به سزایی در تبادل اندیشه و فرهنگ دارند مسئله‌ای جز اجرا نکردن قوانین و ناآشنایی درست به وظایفی که برای افراد تعریف شده، نیست. 

چوبک اظهار داشت: براساس مصوبات سال 1382 دولت و مجلس قرار بر این شد که وزارت راه و شهرسازی برای انجام هرگونه فعالیت راه سازی ابتدا دیدگاه و نقش مطالعاتی میراث فرهنگی را ببینند. 

رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی بیان کرد: کاروانسراها معمولا برسرراه‌ها ساخته شده‌اند و می‌توان به پیشینه‌ی آنها و از زمان هخامنشیان تا عصر صفوی اشاره کرد. 

وی اظهار داشت: کاروانسراها بر سر راه یا جاده ابریشم جاده‌ای که شرق را به غرب در زمینه تجارت متصل می‌ساخت ساخته شده‌اند و بهتر بود وزارت راه و شهرسازی جاده سازی بین استانی را از کنار این بناها اجرا می‌کرد تا پویایی و استفاده دوباره از این بنا از سر گرفته شود. 

چوبک ادامه داد: شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی و دیگر نهادها صرفا ایمنی را در بحث ساخت و ساز می‌بینند و در زمینه‌ی فرهنگ و داشته‌های فرهنگی کم توجهی می‌کنند. 

چوبک عنوان کرد: اگر با برنامه با توجه و زیر ساخت فرهنگی جلو می‌رفتیم اکنون کمتر به ساخت هتل‌ها، و مکانهایی که کار کاروانسرا را انجام می‌دهند و کشور را متحمل هزینه‌های سنگین می‌کنند، نیاز داشتیم.

وی خاطر نشان کرد: بدون برنامه و زیر ساخت روح و جان بناهای با ارزش تاریخی که سازنده فرهنگ‌، اندیشه بوده‌اند را گرفته‌ایم. 


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار