"یوال اشتاینیتز"، وزیر امور راهبردی اسراییل در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: "موضع اسراییل این است که از تمدید مذاکرات هیجان‌زده نیست اما این کار بهتر از انعقاد یک توافق بد یا توافقی ناقص است."

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم "دان ویلیامز" نوشت: اسراییل به تمدید گفتگوهای هسته‌ای قدرتهای جهانی با ایران واکنشی توام با احتیاط نشان داد و گفت هیچ دلیلی برای خوش‌بینی اعلام‌شده برخی دیپلمات‌های غربی درباره چشم‌انداز دستیابی به یک توافق با ایران نمی بیند.

مذاکره‌کنندگان بین‌المللی بعد از آنکه نتوانستند پیش از ضرب الاجل 20 ژوئیه به توافق نهایی دست یابند توافق کردند چهار ماه دیگر گفتگوهای خود را ادامه و به ایران اجازه دهند در این مدت به 2.8 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده خود در خارج از کشور دست یابد.

بدنبال این تمدید، اشتاینیتز گفت: "هیچ پیشرفت مهمی در موضع ایران و هیچ آمادگی واقعی از جانب ایران برای دست کشیدن از مسایل اساسی مشاهده نکردیم."

وی گفت تهران فقط درباره مسایل درجه دو حاضر به امتیازدهی شده است.

وی از خوشبینی دیپلمات‌های غربی درباره امکان دستیابی به ضرب‌الاجل جدید 24 نوامبر ابراز تعجب و از آزادسازی مبلغ 2.8 میلیارد دلار برای ایران ابراز ناخشنودی کرد.

وی گفت: "به نظر ما نباید این پول به ایران داده می‌شد هرچند مساله چندان مهمی هم نیست. به نظر ما باید جهت مساله درست برعکس باشد. امیدواریم جهان در ماه‌های آینده از خود اراده نشان دهد و بر ایرانیان فشار بیاورد."

جان کری وزیر خارجه آمریکا گفت ایران در عوض این مبلغ موافقت کرد چند اقدام را انجام دهد از جمله به خنثی‌سازی ذخایر اورانیوم 20درصد ادامه دهد و آن را به سوخت لازم برای یک رآکتور تحقیقاتی در تهران تبدیل کند.

واشنگتن به عنوان مهم‌ترین متحد اسراییل روز جمعه گفت "چشم‌اندازی واقعی برای توافقی فراگیر وجود دارد."

روسای جمهوری ایران و روسیه به دور از مذاکرات هسته‌ای روز جمعه درباره بحران پیش‌آمده در اثر جنگ دوهفته‌ای اسراییل با مبارزان فلسطینی در غزه صحبت کردند.

کرملین گفت: "طرفین بر ضرورت پایان سریع نبرد مسلحانه و ازسرگیری مذاکرات مستقیم فلسطین و اسراییل تاکید کردند."

اشتاینیتز در مورد این پیام ارسال‌شده مدعی شد: "ایران بهتر است موجودیت اسراییل را به رسمیت بشناسد و خواهان نابودی آن نباشد و از دادن راکت به غزه خودداری کند."


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار