عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: گرفتن عوارض اگر برای جلوگیری از خام فروشی باشد اقدامی مناسب است و در شرایط فعلی قیمت‌ جهانی در ارتباط با این موضوع را باید در نظر گرفت.

سید محمد بیاتیان، دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، درباره گرفتن عوارض از صادرات سنگ آهن گفت: گرفتن عوارض اگر در راستای جلوگیری از خام فروشی باشد اقدامی مناسب است ولی در شرایط فعلی با توجه به اینکه قیمت‌ جهانی سنگ آهن هم پایین آمده و تقریباً هزینه تمام شده استخراج سنگ آهن با قیمت‌های جهانی همخوانی ندارد و هزینه‌ تمام شده بیش از قیمت جهانی آن است، باید در این زمینه تجدیدنظر شود.
 
وی گفت: با شیوه‌ای که در پیش گرفته ایم اگر قیمت جهانی همین طور پایین باشد، در آینده باید منتظر تعطیلی و رکود در بازار معادن سنگ آهن باشیم.
 
وی درباره اینکه طرح گرفتن عوارض چه زمانی به اجرا در خواهد آمد؟ گفت: این طرح هنوز به طور کامل اجرایی نشده و خود وزارتخانه هم بر این اعتقاد است که در شرایط فعلی اجرای این طرح چندان کارشناسی نیست و به سود شرکت‌های سنگ آهنی نخواهد بود.
 
این نماینده مجلس اظهار داشت: به نظر من این موضوع باید تعدیل شود، به خاطر اینکه شرایط جهانی و بازارهای جهانی را باید بسنجیم و از طرفی برای اینکه از خام فروشی هم جلوگیری کنیم باید تسهیلاتی برای معدن کاران و تولیدکنندگان در نظر بگیریم.
 
وی گفت: اگر از تولیدکننده حمایت نشود و مواد خام ما تبدیل به فرآورده شود، نه تنها به سود صنعت ما خواهد بود بلکه در ارزآوری و ایجاد اشتغال اثرات بسیاری خواهد داشت و به نفع فضای کسب ما خواهد بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار