عنصر داستانی روایت، در شعر پست مدرن کاربرد دارد.

"امیر مهدوی" شاعر و مدرس دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت: شعر معاصر ایران از دهه‌ی هفتاد با تأثیر از جریان پست مدرنسیم غرب، تغییرات گسترده‌ای در فرم صوری و محتوای خود داشته است.

وی همچنین افزود: در این دوره با عداوت با وزن، مثل دوره‌ی پیشین مواجه نیستیم، حتی وزن را یکی از امکانات بالقوه برای شعر به حساب می‌آورند.

"مهدوی" در خصوص ارتباط شعر وداستان پست مدرن بیان کرد: شعر پست مدرن با استفاده از تکنیک‌های گرافیکی و همچنین کاربرد عنصر "روایت" از دیگر ژانرهای هنری و داستانی تأثیر گرفته است.

وی ادامه داد: پست مدرنسیم، هنجارساز است اصول و مبانی فکری در هر رویداد با همه‌ی دسته‌بندی‌هایش، هنجارهای آن را شکل می‌دهد البته بعضی از هنجارهای پیشین هم به این دوره راه یافته‌اند.

این شاعر در مورد جایگاه "انسان" در این اشعار عنوان کرد: شاعران دو دهه‌ی اخیر آن‌گونه که خود گفته‌اند سعی در فاصله‌گیری از "غول زیبایی" داشته‌اند که در "استوای شب" ایستاده بود، انسان در اشعار این شاعران دیگر آن ابرمرد تکرار ناشدنی نیست، بلکه آدمی در بین ما، من و تو است.

مهدوی، افزود: انسان از نظرگاه کسی مانند شاملو، حاصل جمع و تفریق من و تو است و با این تفاوت که گویا اندازه‌ی چشم‌ها و در نتیجه تصویرها تغییر کرده است.

وی در خصوص شاعران پست مدرن ایران گفت: بیشترین همراهی از پست مدرن را دسته‌ای از شاعران جوان و نسل پنجم شعر معاصر، انجام داده‌اند البته حضور بعضی از شاعران نسل سوم و چهارم مانند براهنی و باباچاهی را نمی‌توان نادیده گرفت به خصوص رضا براهنی که در این زمینه بسیار تأثیرگذار بوده است.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار