تلسکوپ عظیم "ای.ای.ال.تی" از "رصدخانه پارانال" در شیلی هدایت می‌شود که در 25 کیلومتری محل استقرار تلسکوپ قرار دارد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ در کویر آتاکاما در شیلی، یعنی جایی که فضا چنان شفاف و خشک است که گویی از قبل مخصوص ستاره شناسان آماده شده، دانشمندان اروپایی کوهی به نام "سرو آرمازون" را برای ساختن بزرگترین تلسکوپ نوری و مادون قرمز جهان انتخاب کرده‌اند. 
 
این منطقه از کویر آتاکاما در شیلی، به نداشتن آب، گیاه و حیوان مشهور است و این ویژگی، اینجا را برای اجرای طرح ساخت تلسکوپ فوق العاده بزرگ اروپا به نام "ای-ای.ال.تی" مساعد ساخته است. 



راب ایویسون، کارشناس مرکز رصدخانه نیمکره جنوبی اروپا گفت: با انفجار در بالای کوه "سرو آرمازون" مکانی برای سوار کردن تجهیزاتی که تا کنون ساخته شده آماده کرده‌ایم. 

روبرتو تامای، مدیر اجرایی طرح می‌گوید: با انفجار ۵ هزار متر مکعب معادل ۱۱ هزار تن سنگ بر فراز قله ۳۰۰۰ متری کوه سرو آرمازون، به زودی یک بستر نرم افزاری با قطر ۱۵۰ متر خواهیم داشت. در حقیقت ما در وسط یک ناکجاآباد قرار داریم و باید در اینجا راه و همه امکانات و بستر لازم برای اجرای طرح را خودمان بسازیم. 

مرکز رصدخانه نیمکره جنوبی اروپا، در اینجا تلسکوپ عظیم "ای.ای.ال.تی" با ابعاد یک استادیوم فوتبال و آئینه ای به قطر ۳۹ متر را خواهد ساخت. 

راب ایویسون کارشناس مرکز رصدخانه نیمکره جنوبی اروپا درباره انتخاب این منطقه گفت: ما زمان زیادی را صرف بررسی این مسئله کردیم که کدامیک از کوه‌ها دارای صاف ترین آسمان و دارای شب‌های بدون ابر و نیز دارای کمترین نوسان و برق زدن است. این کوه در صدر بررسی‌ها درخشید و آنرا انتخاب کردیم. 

تلسکوپ عظیم "ای.ای.ال.تی" از رصدخانه پارانال در شیلی هدایت می‌شود که در 25 کیلومتری محل استقرار تلسکوپ قرار دارد. محلی که در فیلم "ذره‌ای آرامش” از جیمز باند نیز به نمایش درآمده است.



این تلسکوپ در طول روز خاموش است اما در تاریک و روشن غروب رو به آسمان باز می‌شود و ستاره شناسان کار خود را با آن آغاز می‌کنند.

برخی از تصاویر کم نوری که ستاره شناسان می‌بینند، در حقیقت سیاره‌هایی هستند که بر مدار دیگر ستاره‌ها می چرخند. این سیارات فراخورشیدی، هدف کلیدی تلسکوپ «ای-ای.ال.تی» خواهند بود.

کارشناسان معتقدند در آینده خواهیم توانست تصاویری از سیاراتی که به دور ستاره‌های دیگر می گردند داشته باشیم و خواهیم دانست آیا علائمی از حیات در انها هست یا نه؟ و اگر باشد، جهان متفاوت خواهد بود و خواهیم فهمید که تنها نیستیم.

جستجوی حیات در جاهای دیگر از طریق تلسکوپ در فضا و زمین ادامه دارد و بزودی تلسکوپ "ای-ای.ال.تی" اینجا در کویر آتاکاما به این کاوش خواهد پیوست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار