کارشناس موسسه تحقیقات پسته کشور گفت : تشویق کشاورزان برای روی آوردن به تولید پسته ارگانیک از اهداف و ماندگاری صنعت پسته ایران و نجات بخش است.

حیدر معصومی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان افزود : در تولید ارگانیک ، مصرف کننده ( کشورهای اروپایی) اجازه همه کاری را به باغدار نمی دهند و باغدار موظف است طبق یک الگوی از پیش تعیین شده و تا حدودی اجباری تَن به تولید محصولی بدهد که در این صورت ، مصرف کننده راغب است تا بهایی گزاف بابت خرید آن به کشاورز بپردازد.

وی تصریح کرد : اگر اینگونه شود بسیاری از معضلات کنونی پسته و مشکلاتی که صنعت پسته برای اکوسیستم بوجود آورده، خود به خود رفع می شود .

کارشناس موسسه تحقیقات پسته کشور در تشریح برخی مضرات تولید پسته غیر ارگانیک گفت : سالانه چندین هزار تن سموم شیمیایی بدون برنامه و بدون هماهنگی با افراد خبره، برای مبارزه با آفات در باغات پسته پاشیده می شود که ضمن مقاوم کردن آفات ، ضایعات بسیار مخرب زیست محیطی به همراه دارد.

معصومی افزود : سالانه چندین هزار تن کودهای شیمیایی خارجی به شیوه های مختلف به باغات پسته افزوده می شود که هیچ کدام فن علمی ندارد.

وی با اشاره به اینکه بدلیل بی توجهی های گذشته، اکوسیستم باغاتمان تبدیل به یک اکوسیستم مرده شده است، تصریح کرد : سمپاشی های بی رویه علاوه بر ایجاد آفلاتوکسین ، بحث باقیمانده سموم در محصول را نیز پیش می آورد که می تواند تولید پسته را با مشکل مواجه کند.

کارشناس موسسه تحقیقات پسته کشور گفت : مبالغ هنگفتی که باغداران بابت کود و سموم مختلف هزینه می کنند باعث شده تا قیمت تمام شده تولید محصول به شدت افزایش یابد و دست آخر چیزی عاید کشاورز نشود.

وی خاطرنشان کرد : پس قابل توجه مسئولان امر است که تولید پسته ارگانیک را جدی بگیرند و با فرهنگ سازی در امر تولید محصول پسته ارگانیک قدم بردارند./س

برچسب ها: پسته ، ارگانیک ، اکوسیستم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.