در پی حمله‌ تظاهرکنندگان ترکیه به کنسولگری‌های رژیم صهیونیستی در استانبول و آنکارا، تل‌آویو سفیر خود را از این کشور فراخواند. این تظاهرات روز جمعه به نشانه‌ اعتراض به حمله‌ی زمینی اسرائیل به نوار غزه بر پا شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، به گزارش رویترز، شمار کارکنان این کنسولگری‌ها به حداقل کاهش یافته است. این گزارش هم‌چنین از درگیری‌های شدید میان معترضان و نیروهای پلیس خبر می‌دهد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، معترضان در آنکارا به سوی محل اقامت سفیر اسرائیل سنگ پرتاب کردند و شیشه‌های پنجره‌ها را شکستند. شاهدان عینی گزارش می‌‌دهند که واحدهای پلیس روز جمعه در استانبول با پرتاب گاز اشگ‌آور از هجوم تظاهرکنندگان به بنای کنسولگری اسرائیل جلوگیری به عمل آوردند.

رژیم صهیونیستی روز جمعه اعلام کرد در پی تظاهرات مردم ترکیه و حمله آنها به کنسولگری این رژیم در استانبول و اقامتگاه سفیر در آنکارا، حضور دیپلماتیک خود را در ترکیه کاهش خواهد داد.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی همچنین رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را به «تحریک» مردم علیه این رژیم متهم و اعلام کرد خانواده های دیپلمات های خود را از ترکیه خارج خواهد کرد و شمار دیپلمات ها را در این کشور به حداقل ممکن خواهد رساند.

آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در تازه ترین کشمکش دیپلماتیک با ترکیه بر سر یورش به غزه ، از نحوه برخورد ترکیه با اعتراضات خشونت بار ضد اسرائیلی در دو شهر آنکارا و استانبول، به شدت انتقاد کرد.

لیبرمن دولت ترکیه را متهم کرد برای جلوگیری از روند اعتراضات خشونت بار مردم خشمگین از تهاجم به غزه که تلاش می کردند ساختمان های سفارت اسرائیل را اشغال کنند، «اقدامات پیشگیرانه ضروری» اتخاذ نکرده است.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی جمعه شب در بیانیه ای اعلام کرد: « اسرائیل به شدت به نقض آشکار قوانین بین المللی توسط مسئولان و نیروهای امنیتی دولت ترکیه درخلال تظاهراتی که پس از سخنان آتش افروزانه رجب طیب اردوغان نخست وزیر برگزار شد، معترض است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز از استانبول، اردوغان پیشتر رژیم صهیونیستی را به انجام اقدامات تروریستی در منطقه متهم و یک نماینده پارلمان این رژیم را به هیتلر تشبیه کرده بود. اردوغان همچنین روز جمعه اعلام کرد تا زمانی که وی و دولت او در ترکیه در مسند امور باشد، روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی به هیچ وجه بهبود پیدا نخواهد کرد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار