"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی اظهار داشت :‌ ایران و گروه کشورهای 5+1 هنوز بر سر موضوع فعالیت رآکتور آب سنگین اراک و نیروگاه فردو به توافقی دست نیافته اند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری ایتارتاس ؛  ریابکوف تاکید کرد: اگرچه تلاش های اصلی هر دو طرف بر تحقق یک توافق بر روی پارامتر مورد مباحثه در دورهای بعدی مذاکرات متمرکز بوده اما هنوز هیچگونه اشتراکی در این باره ایجاد نشده است .

وی افزود :‌ طی انجام این گفتگوها بحث هایی نیز درباره تمام جوانب موضوعات مورد چالش در مذاکرات آتی اجرا می گردد که نیازی به تصمیم گیری هایی در سطح بالا نداشته و قابل حل و فصل است . 

این دیپلمات روسی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات تا تاریخ 18 ژوئیه به پایان میرسد یا نه ، تاکید کرد : این دور از گفتگوها میان ایران و کشورهای 5+1 ممکن در پایان روز جمعه به اتمام برسد اما این احتمال نیز وجود دارد که مذاکرات تا چند روز آینده نیز ادامه یابد . این اقدام در هر شرایطی امکان پذیر است .

معاون وزیر خارجه روسیه تصریح کرد :‌ اما هنوز هم فرصت هایی برای هر دو طرف تا پیش از پایان گفتگوها وجود دارد .

وی ادامه داد :‌  تهران و گروه قدرت های جهانی در یافتن راه حلی برای فعالیت رآکتور آب اراک و نیز نیروگاه فردو با شکست مواجه شده اند . ناتوانی در حل این مسئله بدین معناست که گروه 5+1 و ایران نظریه مشترکی برای رآکتور تازه تاسیس آب سنگین در اراک ندارند . 

به گفته ریابکوف ، دو طرف مذاکره کننده ماه نوامبر را تاریخ جدید برای ادامه گفتگوها و کار بر روی توافق جامع تعیین کردند . وی افزود :‌مذاکرات هنوز به پایان نرسیده و تا تاریخ  20 ژوئیه ادامه خواهد داشت .  

این دیپلمات روسی خاطرنشان کرد :‌ هیات روسی تا زمانی که توافق نهایی بدست بیاید در وین باقی می ماند . این امکان وجود ندارد که چنین موضوعی طی چند ساعت انجام گیرد . این کار از نظر تکنیکی و فنی غیرقابل امکان است . ما به پیشرفت مذاکرات امیدوار هستیم . معتقدیم پیشرفت محسوس قابل دستیابی است . 

وی افزود :‌ مکان دور بعدی مذاکرات هنوز مشخص نشده است . اینکه همین دور از گفتگوهاادامه می یابد یا به دور بعدی موکول می شود نیز هنوز معلوم نیست . تا 20 ژوئیه تمامی این مسائل مشخص می شود .

ریابکوف گفت :‌ من در روزهای آینده وین را ترک میکنم اما سایر اعضای هیات روسی در این شهر می مانند . من راجع به اینکه آیا سایرگروه‌های دیپلماتیک در آخر هفته وین را ترک می کنند یا نه ، اطلاعی ندارم . 

به گفته مذاکره کنندگان ایرانی کشورهای 5+1 نمی توانند میان "‌گفتگوهای تکنیکی "‌و "موقعیت های سیاسی "‌ یکی را انتخاب کنند . 




انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار