روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مقاله ای با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته ای قدرت های جهانی با ایران نوشت :‌این گفتگوها حتی پس از پایان موعد مقرر نیز باید ادامه داشته باشد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از واشنگتن پست ؛ آنچه از گفته های محمدجواد ظریف , وزیر خارجه ایران درباره روند مذاکرات هسته ای برمی آید این است که علیرغم تلاش های دوجانبه از سوی تهران و 5+1 هنوز اختلافات فراوان و عمیقی وجود دارد که موجب تمدید توافق شش ماهه خواهد شد . 

در مقاله اخیر ظریف در نیویورک تایمز نیز آمده است : موقعیت و شرایط ایران برای کشورهای غربی غیرقابل پذیرش است اما این موضع گیری های کشورهای غربی نسبت به گذشته با نرمی بیشتری همراه بوده است . بعنوان مثال ارائه پیشنهاد مذاکرات دوجانبه میان نمایندگان ایرانی با هریک از کشورهای 5+1 بخصوص آمریکا و نیز پیش بینی تمدید مهلت مذاکرات تا شش ماه دیگر از جمله این موضع گیری های تلطیف شده می باشد . 

ظریف همچنین روز سه شنبه و در گفتگویی رسانه ای اظهار داشت : ما دلایل و مدارک کافی داریم تا به مقامات دولتی و حکومتی کشور خود نشان دهیم که این مذاکرات ارزش ادامه دادن را دارد . من مطمئن هستم که جان کری نیز همین نظر را دارد . این اظهارات منطقی و صحیح به نظر میرسد با این حال کری در سخنان خود به اختلافات عمیق که میان ایجاد ائتلاف ایران و 5+ 1 فاصله انداخته اشاره می کند . 

در ادامه این مقاله آمده  است : طولانی کردن مذاکرات بهتر از اعلام شکست آن است چرا که در این صورت احتمال درگیری نظامی وجود خواهد داشت . این تنش و درگیری نه می تواند برای ایران مفید باشد و نه برای آمریکا ؛ که اکنون در مرداب بحران های فراوانی در خاورمیانه و فراتر از آن گرفتار شده است . 

توافق ابتدایی میان غرب و ایران در پائیز سال گذشته اناجم گرفت و بر خلاف یپش بینی های اسرائیل , علاوه بر اینکه بخش هایی از تحریم های ضدایرانی به حالت تعلیق درآمد قسمت هایی از آن بطور کامل لغو گردید . مانورها و سخنان پیروزمندانه وزیر خارجه ایران شامل دو نتیجه منطقی و عاقلانه است .  

اول اینکه نظام ایران طی یک سال گذشته خسارت و آسیب شدیدی را از سوی تحریم های غربی متحمل نشده بنابراین لغو هرچه سریعتر این تحریم ها را یک ضرورت نمی داند . دوم اینکه تهران خود را در موضعی قرار داده که قادر به ایجاد امتیازاتی است که در صورت لزوم برای تقویت اهرم خود در مذاکرات از آن استفاده کرده و هرگاه لازم باشد شرایط را تغییر دهد . 

در حالی که پیشرفت هایی بر سر برخی موضوعات از جمله ساخت یک راکتور جدید در ایران به منظور تولید پلوتونیوم و نیز تعیین دوره های زمانی برای انجام بازرسی های بین المللی از فعالیت های هسته ای انجام گرفته اما هنوز مسئله تعداد سانتریفیوژها و میزان غنی سازی اورانیوم مورد اختلاف می باشد . 

ایالات متحده و هم پیمانان آن خواستار کاهش قابل توجه تعداد 190 هزار سانتریفیوژ در نیروگاه های ایران است تا به ادعای آنها , تهران نتواند دست به تولید بمب اتمی بزند . در مقابل , رهبری ایران در سخنرانی اخیر خود اعلام کرده بود که هیچگونه از زیرساخت های هسته ای ایران برچیده نمی شود  و اینکه ایران طی سال آینده بطور حتم به 190 هزار سانتریفیوژ نیاز دارد . 

واشنگتن پست در انتها نوشت :‌ به نظر نمی رسد با ادامه مذاکرات موضع گیری ایران کاهش پیدا کند اما دولت باراک اوباما ناچار است برای دستیابی به توافق با ایران راهکاری مسالمت آمیز برای حل اختلافات بیابد . 



انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار