تا چه اندازه فیلم‌ها، سریال‌ها و برنامه‌های تولیدی صداوسیما در جلب نظر مخاطبین موفق عمل کرده‌است؟

به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ در عصری که پیشرفت فناوری و دسترسی به انواع شبکه‌های ماهواره‌ای، اینترنت و نرم افزارهای تلفن همراه همه را مات کرده است، بی شک وظیفه رسانه ملی در ترویج برنامه‌هایی مطابق با موازین فرهنگی ایرانی-اسلامی از قبل سنگین تر شده است.  

صداوسیما به عنوان یک رسانه ملی و مردمی است که رسالتی خطیر در سمت دهی تفکر، بینش عموم مردم از هر قشر را بر عهده دارد است و با توجه به ریشه‌های غنی فرهنگی دینی مردم ایران و با توجه به این که اهمیت به بنیان خانواده و ارزش‌های آن ذاتا در جامعه ایرانی نهادینه شده است، از این رو خانواده به عنوان رکنی مقدس برشمرده می‌شود. رکنی که اکنون کمتر فردی در جوامع غربی با این واژه مأنوس است.

همین مهم زمینه ساز هجمه‌های وسیع رسانه‌های دون ارزشی غربی را فراهم کرده است. به گونه‌ای که انگشت اشاره به ارزش‌های جامعه ایرانی گذاشته و با فیلم‌های مبتذل و فاقد ارزش انسانی و سطح پایین و با هدف و برنامه‌ای از پیش تعیین شده جامعه و به ویژه قشر جوان را هدف قرار داده‌اند به گونه‌ای که در سال‌های اخیر با بهبود کیفیت دوبله این آثار مبتذل سعی در جلب و مجذوب کردن جوانان داشته اند، که غرضی جز تخریب اساس خانواده را در پیش ندارند.  

این جا است که توجه به برنامه‌سازی و اهمیت بیش از پیش به آثار ملی و تولید شده در این رسانه پررنگ می‌شود. نگاه اجمالی به برنامه‌های تولید شده و در حال ساخت در شبکه‌های مختلف می‌اندازیم با توجه به سیاست‌های پیش رو تولید برنامه‌ها و همچنین تأسیس شبکه‌های جدید در صدا و سیما واضح است که مسئولان به حساسیت‌های پیش رو در تولید برنامه‌های داخلی پی برده‌اند چرا که اکنون بیش از هر زمان نیاز به برنامه سازی هدفمند و راهبردی جهت تولید برنامه‌هایی است که مجال گذر به شبکه‌های ماهواره‌ای را ندهد. گذر از دریچه نگاه هوشمند مخاطب و واکاوی دقیق برنامه‌های تولید شده در سیما خود مهر تأییدی است بر این مطلب که ثمره تلاش مدیران شبکه و مسئولان پیشرو در این حوزه به بار نشسته است.  

در تولیدات و برنامه‌های صداوسیما تکیه بر مقوله برنامه سازی از نکات مهم و قابل ذکری است که توجه دقیق به آن خالی از لطف نیست. چرا که سنگ بنای یک تولید رسانه‌ای برنامه ریزی و بررسی موشکافانه متناسب با شیوه‌های روز و بر مبنای محور‌های مرتبط با طیف درگیر شونده به فراخور نیازها، خواسته‌ها و دردهای اقشار جامعه است که به حق برنامه سازان در حوزه‌های مختلف رسانه ملی به خوبی از عهده این مسئولیت ارزشمند برآمده‌اند و همواره با ساخت برنامه‌های مناسب و صریح در ایام مختلف در جهت ارتقای فرهنگ و جلب نگاه مشتاق مخاطبان می‌کوشند از جمله برنامه‌های موفق تولید شده و درحال پخش مجله تئاتر است که علاوه بر مخاطبان خاص تئاتری خود علاقمندان به حوزه نمایش نیز پیگیر و مشتاق به تماشای این برنامه‌اند.  

منوچهر اکبرلو منتقد و مجری کارشناس برنامه تصویری مجله تئاتر در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ در خصوص اینکه ایده تهیه و ساخت یک برنامه از کجا نشأت می‌گیرد اظهار داشت: برای شروع به تولید یک برنامه خاص طبیعتا نیاز ینجی‌هایی صورت می‌گیرد، همچنین با رصد کردن وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه می‌توان دریافت که بخشی از مخاطبان به چه موضوعات و اموری توجه بیشتری دارند و از این جا ضرورت تولید یک برنامه برای پرداختن به آن موضوع شکل می‌گیرد.  

وی با اشاره به برنامه مجله تئاتر به عنوان برنامه موفق صداوسیما بیان کرد: با توجه به این که مدیر گروه و تهیه کننده و کارگردان این برنامه خود پیشینه زیادی در زمینه تئاتر دارند و حجم بالای مخاطب تئاتر و علایق آن‌ها را می‌شناسند دست به تولید این برنامه زده‌اند.  

این منتقد و کارگردان تئاتر در پاسخ به این که چه معیاری برای جذب مخاطب مدنظر قرار داد، عنوان کرد: برنامه‌های تولیدی باید براساس علاقه و نیاز مخاطبان مختلف فراهم شوند. به عنوان مثال در مواجه به تئاتر چند گروه اجتماعی را ذکر کردند که نخست مدیران عرصه تئاتر در نهادهای مختلف قرار دارند، دوم مدیران کلان فرهنگی مانند مدیران وزارت ارشاد، شهرداری، کمیسیون‌های فرهنگی مجلس، تلویزیون و موارد مشابه، سوم هنرمندان تئاتر و چهارم عموم مردم علاقمند هستند که می‌خواهند گامی به تماشای تئاتر بروند یا اخبار هنری را پیگیری کنند و طبیعی است که هر کدام توقع مدنظر خود را دارند.  

اکبرلو تصریح کرد: هنرمندان تمایل دارند به مسائل صنفی آنها بیشتر پرداخته شود و به این ترتیب در برنامه‌های تولیدی در بخش‌هایی بحث‌های کلان فرهنگی را مطرح می‌کنند و در بخش‌هایی صرفا اطلاع رسانی صورت می‌گیرد.  

این کارشناس همچنین اظهار داشت: برنامه‌های تولیدی به ویژه برنامه‌هایی که به صورت پخش زنده تولید می‌شوند با توجه به مسائل روز و پیروی از آنها خود از بازتاب برنامه‌های پیشین بر روی مخاطبان تأثیر می‌پذیرد.  

وی بیان کرد: جهت تکرار نشدن و به اصطلاح کلیشه نشدن در یک برنامه و حفظ مخاطبان باید نکاتی رعایت شوند از جمله این که برنامه چرا از جریانات و موضوعاتی که برای مخاطب اهمیت دارد فاصله نگیرد دوم این که به صورت مستمر با مخاطبان خود در ارتباط باشد و پیشنهادات و نظرات میهمانان برنامه و نیز مخاطبان را مورد توجه و بررسی قرار دهد. اکبرلو با اشاره به تولی برنامه بر اساس درخواست مخاطبان افزود: بسیاری از تعبیرات برنامه و نیز موضوعاتی که مطرح می‌شود براساس درخواست مخاطبان تولید شده است هیچ گاه توقعات به طور کامل برآورده نمی‌شود وی که این برنامه بایستی همزمان نیازهای 4 نوع مخاطبی را که دربرنامه وجود دارند و ذکر کرده‌ام برآورده کند.  

اکبرلو در پایان با ارائه راهکاری برای انتخاب آگاهانه افراد و تمایل آنها به برنامه‌های صداوسیما به جای برنامه‌های مخرب گفت: برنامه‌ها باید براساس نیاز مخاطب باشند یعنی هر برنامه باید از آغاز دقیقا مشخص کند که برای کدام بخش از جامعه برنامه سازی می‌کند.   
 
 
انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار