كارشناسان بهداشتي نسبت به استفاده چند باره از بطري هاي يكبار مصرف آب هشدار مي دهند.

كارشناس ارشد بهداشت محيط معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد با اشاره به اين كه بسیاری از افراد در فصل تابستان از بطري‌هاي يكبار مصرف آب براي تهيه آب خنك از طريق يخ بستن آب استفاده مي‌كنند، نسبت به خطرات آن به مردم هشدار داد.
احمدرضا پيشكار افزود: طراحي بطري‌هاي پلاستيكي به نحوي است كه در صورت انجماد آب در آن‌ها، در اثر بروز تغييراتي در پليمرهاي اين ظروف، مواد مضري وارد آن‌ها مي‌شود كه برخي از آنها سرطان زا هستند و لذا بايد از انجماد آب ها در اين بطري ها خودداري كرد.
دماي مناسبي كه به بطري‌ها آسيب نمي‌زند، دماي طبيعي يخچال بين صفر تا چهار
درجه است اما اگر به دفعات منجمد شود، در گرما ذوب شود ممكن است به ديوار پليمري آن آسيب وارد شود و سلامتي بطري‌ها را از بين ببرد.
وی با بیان اینکه، اصولا ظروف يكبار مصرف براي يك بار استفاده ساخته شده‌اند افزود: در صورت استفاده مکرر از این ظروف، شيارهاي بسيار كوچكي كه قابل رويت هم نيستند در آنها به وجود مي‌آيد كه علاوه بر مستعد كردن شخص به عفونت‌هاي دستگاه گوارش به علت آزاد كردن مولكول‌هاي آلي و صنعتي به داخل آب يا غذا، انسان را در معرض انواع سرطان قرار مي‌دهند.
به گفته پيشكار، ظروف پلي استايرني شفاف براي نوشيدني‌هاي سرد ساخته مي‌شوند و ريختن مواد داغ مثل چايي در آنها خطرناك است همچنین ریختن مواد غذايي داغ در ظروف يكبار مصرف با رنگ روشن، به علت ضعيف بودنشان، موجب آزاد شدن مونومر ها (مواد شيميايي) مي‌شود.
كارشناس ارشد بهداشت محيط معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد به مردم توصيه كرد: جهت آب و مواد غذايي گرم و سرد از ظروف يكبار مصرف مناسب استفاده شود و از ريختن مواد داغ در ظروف يكبار مصرف خود داري كنند، استفاده از ظروف پلي استايرني فوم دار و ظروف پلي استايرني سفيد رنگ براي مواد غذايي گرم و مرطوب مشكلي ايجاد نمي كند، ولي براي نگهداري مواد غذايي داغ نامناسب است همچنین استفاده از ظروف پلي استايرني شفاف تنها براي نوشيدني هاي سرد مناسب مي باشد و براي مواد غذايي داغ مانند چاي و قهوه مناسب نیست./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.