دقت نظر در انتخاب اهداکننده سالم اولین و مهم ترین قدم برای پیشگیری از انتقال عفونتهای ویروسی است. کمیته ارتقای سلامت خون قطعا در این زمینه می تواند کمک شایانی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، سید مؤید علویان مشاور سازمان انتقال خون در حوزه سلامت خون در این باره اظهار کرد: کمیته علمی و مشورتی ارتقای سلامت خون با دو هدف انتخاب اهداکننده سالم و بررسی وضعیت شیوع بیماری های قابل انتقال از طریق خون در کشور آغاز به کار کرده است.

وی با اشاره به شعار سازمان انتقال خون «اهدای خون سالم، اهدای زندگی» افزود: دقت نظر در انتخاب اهداکننده سالم اولین و مهم ترین قدم برای پیشگیری از انتقال عفونتهای ویروسی است. کمیته ارتقای سلامت خون قطعاً در این زمینه می تواند کمک شایانی داشته باشد.

علویان با اشاره به وجود يك‌ميليون و 400 هزار مبتلا به هپاتيت B در کشور، گفت: با اقدامات سال‌هاي اخير شيوع اين بيماري در كشور از 3 به كمتر از 2 درصد كاهش يافته است اين در حالي است كه شيوع هپاتيتC  در كشور نیم تا 1 درصد است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان شیوع عفونتهای ویروسی در جمعیت اهداکنندگان خون در مقایسه با کل جامعه بسیار اندک است و این مقایسه نشان دهنده دقت نظر سازمان انتقال خون در انتخاب اهداکننده سالم است.

مشاور سازمان انتقال خون در ادامه گفت: این کمیته بنا دارد با بررسی اطلاعات موجود در سازمان انتقال خون در طول این سالها و بررسی وضعیت شیوع بیماری ها در کشور به تفکیک استانها در تعیین استراتژی ها و تدوین دستورالعمل ها در راستای رسالت سازمان انتقال خون یعنی تأمین خون سالم برای بیماران نقش مؤثر داشته باشد.

وی یادآور شد: نتایج این مطالعات در اختیار دیگر محققان و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار