به گزارش
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،، مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهردار تهران ضمن تشریح سیاستهای شهرداری تهران در حوزه نگهداشت معابر بزرگراهی در سال 1393، اظهار کرد: بر اساس برداشت مکانیزه انجام شده از تمامی سطح بزرگراههای پایتخت، در حال حاضر 63 درصد از معابر بزرگراهی در وضعیت کیفی خیلی خوب و عالی قرار دارند که این وضعیت تا پایان سال جاری به کل بزرگراه های شهر تسری خواهد یافت.
وی با اشاره به تهیه نقشه دقیق از وضعیت معابر بزرگراهی تهران مبتنی بر برداشتهای مکانیزه، گفت: با یک نگاه به این نقشه میتوان به ارزیابی نسبتاً دقیقی از وضعیت بزرگراههای شهر دست یافت.
به گفته حسینی، بر اساس شاخص کیفیت معابر (PCI)، در حال حاضر 63 درصد از معابر بزرگراهی شهر تهران داری کیفیت خیلی خوب و عالی هستند. وضعیت 30 درصد دیگر از بزرگراههای پایتخت نیز خوب ارزیابی شده است و تنها 7 درصد از معابر بزرگراهی وضعیت متوسط یا ضعیف دارند.
حسینی ضمن ابراز خرسندی از این دستاورد در حوزه نگهداشت معابر بزرگراهی، در عین حال تأکید کرد که قرار نیست به این نقطه بسنده کنیم و افزود: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته، تا پایان زمان اجرای برنامههای نگهداشت معابر در سال 1393 یعنی حداکثر پایان آذرماه، بر اساس نتایج ارزیابیهای مکانیزه مجدد، کیفیت کل معابر بزرگراهی شهر از نظر شاخص PCI باید در وضعیت خیلی خوب و بالاتر قرار بگیرد.
وی در ادامه به تشریح سیاستهای جدید اتخاذ شده برای ارتقاء کیفیت اجرای پروژههای نگهداشت پرداخت و با اشاره به توجه بیش از پیش به رتبه بندی پیمانکاران مجری پروژههای راه و باند در سال جاری، خاطرنشان کرد: از سال جاری برای انجام خدمات موضوع مناقصات تعمیر، نگهداری و بهسازی بزرگراهها، تنها پیمانکاران دارای گواهینامه صلاحیت حداقل رتبه 3 در رشته حمل و نقل و راه و ترابری که تخصص راه سازی دارند، از امکان شرکت در مناقصات این بخش برخوردار هستند.
آن گونه که معاون فنی و عمرانی شهردار تهران گفته است، به منظور ضمانت کیفی بیش از پیش پروژه های نگهداشت معابر در تمام مراحل تولید مصالح، اجرا و بهره برداری، از سال جاری پیمانکاران منتخب در این بخش باید یا خود دارای کارخانه آسفالت واجد صلاحیت و استاندارد باشند و یا به صورت مشارکت با یک تولید کننده مجاز آسفالت، در مناقصات پروژه های تعمیر و نگهداری بزرگراه ها شرکت کنند.
حسینی با تشریح مسیر پیموده شده برای ارتقاء کیفیت مصالح پرمصرف نظیر جداول، کفپوشها و آسفالت از سال 1389، گفت: یکی از موضوعاتی که نه شهروندان و نه حتی برخی مسئولان آن را باور نداشتند، امکان ارتقاء و حفظ کیفیت این قبیل محصولات بود.
وی افزود: اما این فرایند از بخش جداول آغاز شد و امروز در تهران به کارگیری حتی یک جدول غیراستاندارد تخلف محسوب میشود. کفپوشهای بتنی و آسفالت، محصولات بعدی چرخه ارتقاء کیفیت بودند و به این ترتیب امروز 32 کارخانه مجاز تولید جدول، 35 کارخانه مجاز تولید کفپوش و 40 کارخانه مجاز تولید آسفالت با شهرداری تهران همکاری میکنند.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه مجموعه چرخه ارتقاء کیفیت با اقبال خوبی روبرو شد و شمار پیمانکاران مجاز از 1920 مورد در سال 1389 به 3291 پیمانکار در سال جاری افزایش یافته است، اظهار کرد: تعداد مشاوران مجاز نیز طی این مدت حدود 300 درصد و همچنین شمار پیمانکاران رتبه یک همکار در پروژه های شهرداری تهران بیش از 160 رشد داشته است.
وی با تأکید بر اینکه اثرگذاری و اهمیت فعالیتهای عمرانی مناطق، به ویژه پروژههای نگهداشت معابر کمتر از دیگر پروژههای بزرگ عمرانی پایتخت نیست، یادآور شد: از سال آینده هر یک از بزرگراهها با یک شاخص معین به پیمانکار تحویل میشود و پس از اتمام سال نیز معبر را با همان شاخص تحویل خواهیم گرفت.
حسینی با اشاره به تغییر ذائقه شهروندان در حوزه فعالیتهای عمرانی، اظهار کرد: مردم دیگر از مدیران شهری کار بد و بی کیفیت را نمیپذیرند و انتظار ندارند در شرایطی که پروژهای نظیر تونل نیایش با برخورداری از استانداردهای بین المللی اجرا می شود، مدیریت شهری همچنان در حل مشکل چالههای سطح معابر ناتوان باشد. روند ارتقاء کیفیت معابر شهر باید به صورت سیستمی و بدون وابستگی به افراد تعریف شود تا تحقق آن در سال های آتی نیز به صورت پایدار و مستمر ادامه یابد.
وی همچنین با اشاره به اینکه بخشی از بودجه شهرداری تهران به صورت غیرنقد تصویب میشود، به پیمانکاران توصیه کرد برای برخورداری از ظرفیتهای غیرنقد بودجه، برنامه ریزی داشته باشند.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: شهرداری از ظرفیتهای مالی که پیمانکاران رأسا به صورت وام و تسهیلات نقدی از منابع داخل کشور تأمین میکنند استقبال کرده و بازپرداخت آن را طبق مصوبات بانک مرکزی، تضمین میکند.
انتهای پیام/