اصفهان/

حوضه زاینده رود نیازمند انضباط برداشت آب است

مدیر شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت:سامان دهی و کنترل برداشت ها از رودخانه زاينده رود و سرشاخه هاي آن از جمله اقدامات موثر احیای این حوضه از سراب تا پایاب است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، «سیدمسعود میرمحمدصادقی» در چهل و یکمین جلسه کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد:مدیریت یکپارچه حوضه می تواند انضباط آب را در کل این حوزه برقرار کند تا آب در همه رودخانه جاری باشد.

وی رشد جمعيت و افزايش مصارف،وقوع خشكسالي و افزايش برداشت در بالادست را از علل بروز بحران كمبود آب در حوضه زاينده رود دانست.

وی آثار و نشانه هاي بحران كمبود آب در حوضه زاينده رود را شامل آثار و پيامدها بر محيط زيست طبيعي و محيط زيست انساني نام برد و گفت:در بخش زیست محیطی ناتواني حوضه در تامين حقابه زيست محيطي رودخانه و تالاب و خطر نابودي محيط زيست طبيعي رودخانه و تالاب و نابودي كمي و كيفي آبخوان ها و منابع آب زيرزميني و پديده فاجعه بار و غير قابل جبران نشست سراسري دشت ها در اثر آن از پيامدهاي بحران آب در حوضه زاينده رود است .

وی افزود:خطر نابودي ميراث تاريخي ـ فرهنگي اصفهان در پي خشك شدن رودخانه،نابودي كشاورزي در بخش هاي مياني و شرق،خشك شدن باغ هاي چند صد ساله و داراي حقابه مصرح در طومار و پيامدهاي ويرانگر خشك شدن رودخانه بر زندگي و روان مردم از جمله پیامدهای محیط زیست انسانی کمبود آب زاینده رود است .

میر محمد صادقی بحران آب در حوضه زاینده رود را یک معضل ملی دانست و گفت:آب شرب 6 ميليون نفر جمعيت ساكن در حوضه زاينده‌رودشامل اصفهان، یزد و كاشان و نائين و اردستان ،تولید 70درصد آهن و فولاد كشور،8.5 درصد توليد برق كشور ،26 درصد توليد فرآورده هاي نفتي كشور و آثار تاريخي و ميراث فرهنگي - جهاني در گرو جريان آب در رودخانه زاینده رود است.

میرمحمدصادقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبه نه ماده ای شورای عالی آب کشور در موضوع حوضه زاینده رود گفت:اولین بند این مصوبه به رسمیت شناختن حقوق حق آبه داران زاینده رود است.

وی با اشاره به دیدگاه وزارت نیرو در مورد استان اصفهان که دیگر ظرفیت افزایش واحدهای صنعتی را ندارد. گفت:با وجود اجرای طرح های آبرسانی کوهرنگ سه و بهشت آباد حدود 600 میلیون متر مکعب کمبود آب در این حوضه داریم.

وی با اشاره به آمار های رسمی کشور مساحت حوضه زاینده رود در استان اصفهان را 25005 كيلومتر مربع و در استان چهارمحال بختياري 1912كيلومتر مربع اعلام کرد و گفت:جمعيت حوضه در استان اصفهان 3588530 نفر و در چهارمحال بختياري 79536 نفر است .

میرمحمدصادقی با اشاره به بروز خشکسالي و ترسالی در حوضه زاینده رود وگفت:در هنگام خشکسالی در بالادست رودخانه هیچ كمبودي احساس نمی شود و در پایین دست است كه شاهد تشديد خشکسالی هستیم.

وی دو شقه شدن حوضه از نظر مدیریت ،کاهش آوردها و افزایش مصارف و عمل نشدن به حقوق آب را از عوامل موثر خشکی زاینده رود در پایین دست نام برد .

«خسرو کسائیان»رییس اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه گفت:موضوع آب در اتان اصفهان نیازمند همکاری و همدلی بین مسوولین ،نمایندگان و جامعه است تا بحران با ارایه راهکارهای عملی برطرف شود.

وی افزود:رودخانه زاینده رود حیات و تمدن فلات مرکزی ایران را بوجود آورده است و نباید اجازه داد این تمدن مورد تهدید قرار گیرد . /س


انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.