پایگاه اینترنتی شبکه سی ان ان در مقاله ای با اشاره به وضعیت بحرانی در عراق , سوریه , غزه و لیبی این شرایط را ناشی از ماجراجویی های غرب در منطقه دانست .

هر روز مردم در تعدادی از کشورهای خاورمیانه در ترس و وحشت زندگی می کننند . گاهی اوقات این ترس ناشی از بمباران های هوایی جنگنده هاست و گاهی ناشی از یورش های زمینی و گاه و بی گاه بنیان گزاران خشونت و تروریست های تحریک شده و مسلح است . بخش دیگری از این هراس علتی ندارد جز انفجارهای انتحاری و بمب گذاری های پراکنده در سطح شهرها و خیابانها . 

سوریه , لیبی , عراق و غزه در اوج این التهاب و وحشت قرار دارند . دقیقا آنچه موجب وحشت مردم این کشورها شده هم مرزی مکان زندگی آنان با حوادث و وقایعی است که منجر به سوزاندن کل منطقه در آتش جنگ و فتنه گری غرب و هم پیمانان آن شده است . 

هر کدام از این کشورها در ظاهر با بحران منحصر به فردی مواجه هستند در حالی که در واقع معضلی که همه آنها را گرفتار کرده یک ریشه دارد . جان مک کین , سناتور آمریکایی هفته گذشته اظهار داشت : با توجه به شرایط کنونی در خاورمیانه می توان گفت که وضعیت بیش از هر زمان دیگری بحرانی و خطرناک است .
 
 ** سوریه 
اسد باز هم پیروز شد 
با وجود قتل عامی که به شکل روزانه در شهرهای سوریه بدست تروریستها و شورشیان مسلح روی میدهد جای زیادی برای جشن گرفتن آنچنانی برای موفقیت دوباره " بشار اسد " در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد با این حال نمی توان شادی بسیاری از سوری های حامی اسد را در این باره نادیده گرفت . این جشن به "مراسم سوگند خوردن اسد" برای سومین دوره ریاست جمهوری مختصر گردید . 
این نتیجه از پیش قابل پیش بینی بود . اسد و خانواده وی از سال 1971 در حکومت سوریه فعالیت داشته و محبوبیت و مقبولیت آنان در میان شهروندان سوری بر هیچکس پوشیده نیست . سه سال جنگ در سوریه و جنایات گسترده شورشیان تسلیح شده این کشوره را به قتلگاه تبدیل کرده است . در حالی که هلیکوپترهای نظامی ارتش سوریه مواضع تروریست ها را بمباران میکند , سرکرده های شورشیان مدعی هستند که کشتار مردم بدست نیروهای سوری انجام گرفته است . این ادعا هرگز دلایل اثبات کننده نداشته است . 

تروریست های تکفیری و افراطی نیز این فرصت را غنیمت شمرده و با یورش به مرزهای عراق با سوریه وارد خاک سوریه شدند و موجبات تشدید درگیری ها را فراهم نمودند . سازمان ملل متحد عنوان کرده که طی سه سال گذشته 150 هزار سوری کشته شده اند که بطور حتم این آمار تاکنون بیشتر نیز شده است . 

چرا غرب باید نگران باشد ؟
شاید آمریکا و هم پیمانان آن بحران سوریه را آسیبی به امنیت ملی خود به شمار نیاورند . اما این تصور باید مورد اصلاح قرار گیرد . سازمان های اطلاعاتی آمریکا از اعزام غیرقانونی دهها شهروند آمریکایی بعنوان تروریست برای جنگ علیه دولت سوریه به خاک این کشور خبر داده است . 

جان کارلین , معاون دادستان کل آمریکا در این باره می گوید : اف بی آی و دیگر اعضای جامعه اطلاعاتی کشور این مسئله را در راس امور خود قرار داده اند و تلاش میکنند تا به هر نحو ممکن بر این افراد تروریست نظارت داشته یا مانع بازگشت آنها به کشور _ که می تواند برای کشور بسیار آسیب رسان باشد _ شوند . 

** عراق
تهدیدی به نام "ترویج افراطی گری"
این ماه قرار بود نخستین گام ها برای تغییر حکومت در بغداد انجام گیرد . اما این اقدام در شرایطی که شبه نظامیان تروریستی تکفیری _ بعثی منابع نفتی کشور را به دست گرفته اند , به آدم ربایی در شهرها مشغولند و تهدید به براندازی دولت عراق کرده اند , اندکی سخت به نظر می رسد . 
تروریست های افراطی اکنون تسلط بخشی از مرزهای میان عراق و سوریه را در دست دارند و این منطقه را به معبری برای عبور و مرور اعضای گروه های تروریستی میان این دو کشور تبدیل کرده اند . در چنین وضعیتی برخی رسانه های غربی بر طبل همکاری میان ایران و آمریکا برای خاتمه دادن به بحران عراق و ممانعت از گسترش تروریسم در این کشور می کوبند . 

چرا غرب باید نگران باشد ؟ 
دیک چنی , معاون رییس جمهوری سابق آمریکا اخیرا عنوان کرده است که : جمع کثیری از تروریست های خارجی در عراق حضور داشته و در گروه های تروریستی عضویت دارند که تعدادی از آمریکایی ها نیز از جمله آنها هستند . مشکل اینجاست که در مراحل اعلام خلافت تروریست های تکفیری _ بعثی در بخشی از عراق افرادی از سراسر دنیا , از آمریکا گرفته تا کشورهای اروپایی _ حضور دارند . این موضوه نه تنها تهدیدی بزرگ برای ایالات متحده است بلکه امنیت کل دنیا را تهدید می کند . 

** لیبی
سرزمینی آزاد برای اشغالگران و شورشیان
نزدیک به سه سال از براندازی دیکتاتوری " معمر قذافی " در این کشور می گذرد اما هنوز هیچ نشانه ای از آرامش و ثبات در لیبی دیده نشده است . در سال 2011 آشوب های داخلی در لیبی به اوج خود رسید تا آنجا که این افراد با همراهی تروریست های خارجی موفق شدند مسیر " فرودگاه بین المللی طرابلس " را مسدود کنند . به گزارش دولت لیبی , بیش از 90 درصد هواپیماهای این فرودگاه آسیب دیده و صدها میلیون دلار برای تعمیر آنها هزینه لازم است . 

بسیاری از ساختمان های اساسی و موسسات زیربنایی کشور از بین رفت . هرج و مرج و آشوب های این کشور در نتیجه مداخلات غیرمستقیم خارجی به حدی در پایتخت رسید که مقامات طرابلس خواستار اقدام گروه های بین المللی برای توقف خشونت های شدند . نه تنها دولت لیبی ناتوان و ضعیف بود بلکه تروریست ها و شورشیان نیز به انبارهای سلاح دست یافته و درگیری ها چندین برابر تشدید شده بود . 

چرا غرب باید نگران باشد ؟
وزارت امور خارجه آمریکا عنوان کرد که درگیری ها و مبارزات در لیبی می تواند به سایر مناطق نیز سرایت کرده و بسیاری از نقاط را درگیر نماید . 

واشنگتن اگرچه شاهد حمله شورشیان مسلح به سفارت آمریکا در بنغازی و کشته شدن 4 دیپلمات خود از جمله کریس استیونس , سفیر آمریکا در لیبی بود اما باز هم از تسلیح غیرمستقیم و حمایت های خود از آشوبگران و به منظور تداوم و تشدید درگیری ها دست برنداشت . 

** غزه 
اتهامات و بحران آفرینی 
تصور آتش بس دائمی میان رژیم صهیونیستی و شبه نظامیان حماس در سرزمین های اشغالی بیشتر شبیه به یک شوخی خنده دار است . طی روزهای گذشته حجم گسترده ای از موشک پراکنی ها میان تل آویو و غزه انجام گرفته است . این روند پیش تر نیز وجود داشته و تا مدتها بعد نیز ادامه خواهد داشت . 
اکنون یکی از اعضای برجسته حماس اعام کرده که آمادگی آتش بس را دارند اما برای چنین کاری از سوی هر دوطرف باید سازش های بیشتری انجام گیرد . اسامه حمدان , سخنگوی حماس در این باره گفت : برقراری هرگونه آتش بس باید این تضمین را برای فلسطینیان داشته باشد که از سوی تل آویو نقض نخواهد شد . در صورت چنین تضمینی آماده آتش بس هستیم . 

این در حالی است که اگرچه تل آویو پیشنهاد آتش بس ارائه شده توسط مصر را پذیرفته اما همچنان به اجرای تصمیم خود درباره تنبیه حماس و بمباران غزه را ادامه می دهد . مارک رگو , سخنگوی نتانیاهو در این باره مدعی شد : فلسطین بجای گشودن درهای مسالمت آمیز , راهکارهای دیچلماتیک را مسدود کرده است و تل آویو ناچار است از طریق نظامی به محافظت از منافع خود بپردازد . 

این اظهارات در حالی بیان شده که به گزارش دیده بان حقوق بشر راکتهای اسرائیلی تنها با هدف بمباران مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان به پرواز درمی آیند و این اقدام نقض قوانین جنگی است . یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل نیز به این مسئله اذعان کرده و گفته : حقیقتا قتل عام غیرنظامیان در غزه یک فاجعه انسانی است اما مقصر آن " حماس " است . حماس تسلیحات خود را در مدارس , بیمارستانها و خانه ها پنهان کرده است (!) 

به گزارش منابع فلسطینی طی هفته گذشته بیش از 200 شهروند فلسطینی در غزه به شهادت رسیدند که بسیاری از آنها زنان و کودکان هستند . این در حالی است که از زمان آغاز درگیری تاکنون تنها یک صهیونیست کشته شده است . 

چراغرب باید نگران باشد ؟
بخش اعظمی ار اتکای نظامی اسرائیل بر " گنبد آهنین " است . به گفته موسسه خدمات تحقیقاتی کنگره , در سال جاری ایالات متحده مبلغی بالغ بر 235 میلیون دلار به منظور تحقیق , توسعه و تولید پروسه " گنبد آهنین " به رژیم صهیونیستی تحویل داده است . 
اسرائیل بزرگترین دریافت کننده کمک های خارجی ایالات متحده محسوب می شود که بخش اعظمی از این کمک ها در بخش نظامی این رژیم هزینه می شود . جان کری , وزیر خارجه آمریکا نیز گفته است : چنانچه میان اسرائیل و فلسطین آتش بس برقرار نشود وی ناچار است بار دیگر به سرزمین های اشغالی سفر کند . 

بنابراین باید این وضعیت را شکست دیگری در سیاست خارجی آمریکا دانست که عواقب آن دامن گیر مقامات واشنگتن نیز خواهد بود . 




انتهای پیام / 
برچسب ها: وحشت ، مردم ، منطقه ، خاورمیانه ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار