کرمان/

دیار کریمان آماده برای حرکت در جاده ی تقرب

شب قدر، نماد عالی‌ترين فرصت بشر برای تقرب است و کرمانی ها خود را برای وصالی دوباره با مهربانترین مهربانان آماده می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان:

امشب شیاطین در بندِ اسارتند و آدمیان ایمن از آنها ، بغض های فروخورده ی خود را می شکنند و اکنون این مرواریدهای عشق است که از چشم های نمناک آنها سرازیر می شود.

در این شب خطاب می‌آید: "کجایند جوانمردانِ شب زنده دار که در آرزوی دیدار، بی‌خواب بوده‌اند و در راه عشق ، شربت بلا نوشیده‌اند، تا خستگی ایشان را مرهم گذاریم و اندر این شب قدر ، ایشان را با قدر و منزلت گردانیم ، که امشب، شب نوازش بندگان است و وقت توبه گنهکاران!"

امشب شب خوبی ها، نیکی ها، زیبایی ها ، شب بیداری و شب راز و نیازست ، ملائک دسته دسته به یُمن بزرگی این شب بر زمین می آیند تا چشمان خسته و خیس شب زنده داران را با گلاب بهشتی بشویند ، آنان می آیند تا غبار خطا و گناه را با عطر فردوس از دل ها بزدایند.

امشب ، شب بخشودن است ، شب تقدیر است و چه زیباست امشب.

آدمیان، ره صد ساله را یک شبه طی می کنند و به دعوت حق لبیک می گویند ، بر سر سفره معبود می نشینند و از مائده های نورانی قرآن کریم می نوشند تا سبب شفای همه دردهای ظاهر و پنهان خویش گردند.

شب قدر که فرا می رسد گویی ریسمانی از نور، زمین و آسمان را به هم پیوند می دهد و همه جهان برای سجده در برابر حق تعالی یکپارچه می شوند.

همگی دست های خود را به سوی آستان احدیت دراز و با چشمانی اشکبار و دلی سرشار از آرزو و امید زیر لب زمزمه می کنیم: سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ.

"منزهى‏تو اى خدايى كه نيست معبودى جز تو، فرياد فرياد نجات ده ما را از آتش دوزخ اى پروردگار"

و اکنون قرآن را می گشاییم ، قرائت که می شود ، با هر آیه اش احساس می کنیم معبود به گونه ای با ما سخن می گوید که آرامشی ژرف سراسر وجودمان را فرا می گیرد.

این کتاب وحی را رو به رویمان می گیریم و خداوند سبحان را به همه مقدسات ، قسم می دهیم ، کلام پرشکوهش را بر سر می گذاریم ، چشم هایمان را می بندیم و از جان و دل با او سخن می گوییم..." بِكَ يَا اللَّهُ، بِمُحَمَّدٍ، بِعَلِيٍّ، بِفَاطِمَةَ، بِالْحَسَنِ، بِالْحُسَيْنِ، بِعَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ، بِعَلِيِّ بْنِ مُوسَى، بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، بِعَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ، بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ و بِالْحُجَّةِ"

اهمیت شب قدر

امام جمعه موقت کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: شب قدر یکی از شب ‌های با عظمت ، مقدس و متبرک اسلامی است که خداوند متعال در قرآن مجید از آن به بزرگی یاد کرده و سوره‌ای نیز به نام "سوره قدر" نازل فرموده است.

حجت الاسلام مهدی عرب پور افزود: در اهمیت و عظمت این شب همین بس که در همه سال، شبی به خوبی و فضیلت آن نمی‌رسد و از هزاران ماه برتر و بالاتر است.

وی خاطرنشان کرد: این شب، شب نزول قرآن، شب فرود آمدن ملائکه و روح نیز نام گرفته است که عبادت در آن برتر از عبادت هزار ماه است.

امام جمعه موقت کرمان تصریح کرد: در این شب، مقدرات یک سال انسان‌ها ، روزی ‌ها، عمرها و امور دیگر مشخص می‌شود.

حجت الاسلام عرب پور یادآور شد: کسی که بخواهد عظمت شب قدر را درک کند ، لازم است شب هایی که احتمال دارد شب قدر باشند ، بیدار باشد تا فضل لیلة القدر را درک کند.

شب قدر کدام شب است؟

وی به آیه ی مبارکه ی " إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ" اشاره کرد و یادآور شد: این آیه مشخص می کند که قرآن در شب قدر نازل شده است.

حجت الاسلام عرب پور به بیان آیه ی شریفه ی"شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ" پرداخت و گفت: خداوند در این آیه نازل شدن قرآن را در ماه مبارک رمضان اعلام می کند که همه ی این تفاسیر نشان می دهد شب قدر ، یکی از شب های ماه مبارک رمضان است.

کدام شبِ ماه مبارک رمضان، شبِ قدر است؟

حجت الاسلام عرب پور افزود: طبق روایات و احادیث بزرگان و ائمه ی معصومین (علیهم السلام) شب قدر در شب های دهه ی آخر ماه مبارک رمضان قرار دارد.

وی با بیان اینکه احتمال چهار شبِ نوزدهم ، بیست و یکم ، بیست و سوم و بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برای شب قدر بیشتر است ، خاطرنشان کرد: این درحالیست که عده ی زیادی ، شب بیست و سوم را به احتمال قوی تر ، شب قدر می دانند.

آداب شب های قدر

حجت الاسلام عرب پور با اشاره به اینکه در کشور ما شب های نوزدهم ، بیست و یکم و بیست و سوم را احیاء می دارند ، به بیان اعمال مشترک این سه شب پرداخت و تصریح کرد: انجام غسل قبل از غروب آفتاب به طوریکه بلافاصله بعد از آن نماز مغرب و عشاء به جای آورده شود ، یکی از اعمال این شب هاست.

وی یادآورشد: خواندن دو رکعت نماز ، به نحوی که بعد از حمد در هر رکعت 7 مرتبه سوره ی توحید تکرار شود ، یکی دیگر از اعمال مشترک این سه شب است که باید فرد پس از پایان نماز بنشیند و 70 مرتبه"اَستَغفرالله وَ اَتوب اِلیه " و 100 مرتبه " اَستَغفرالله رَبی وَ اَتوب اِلیه" بگوید.

امام جمعه موقت کرمان ، قرائت زیارت امام حسین (ع) ، دعای جوشن کبیر ، دعای افتتاح ، قرآن روی سر گذاشتن ، شب زنده داری ، مناجات ، عبادت و لعن بر قاتلین امام علی (ع) را از دیگر اعمال این شب ها عنوان کرد.

وی به شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه این شب به احتمال قوی تری شب قدر است ، قرائت سوره ی دخان ، عنکبوت و روم بسیار توصیه و تأکید شده است.

مساجد و تکایای استان آماده میزبانی شهروندان در شب‌های قدر

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان از برپایی مراسم شب‌های قدر در بیش از ۳ هزار مسجد ، تکیه ، بقعه ی متبرکه و امامزادگان استان خبرداد.

حجت‌الاسلام عرب‌پور در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه یک هزار روحانی بومی و ساکن در شهر کرمان وجود دارد ، افزود: در ایام ماه مبارک رمضان بیش از ۲هزار و ۱۰۰ روحانی و مُبلغ به نقاط مختلف استان اعزام شده اند.

وی به وجود 2هزار و 800 هیئت مذهبی در استان کرمان اشاره و خاطرنشان کرد: بیش از 10درصد از هیئت‌های مذهبی نیز برگزارکننده مراسم شب‌های قدر در کرمان هستند.

برنامه‌های شب قدر در کرمان

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمان تصریح کرد: مراسم احیای شب‌های قدر با همکاری صدا و سیمای کرمان در مسجد امام خمینی (ره) شهر کرمان به شکل ویژه همراه با پخش زنده مراسم از شبکه استانی کرمان برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام عرب‌پور یادآور شد: مراسم احیای شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان با تلاوت قرآن کریم آغاز می‌شود که قرائت دعای جوشن کبیر، ابوحمزه ثمالی، مناجات امیرالمومنین و سخنرانی سخنرانان، قرآن به سر گرفتن و مرثیه‌سرایی از جمله برنامه‌های معنوی این شب‌ها است.
وی افزود: مراسم احیای شب‌های قدر در کرمان از ساعت 22 آغاز و تا 2:45 دقیقه بامداد ادامه دارد.

شب قدر، حاوی نهر نوری است که در زلال پر برکت آن ، جان مؤمنان از گناه تطهیر می شود ، در بزرگی و ارزش این شب یگانه، اشاره به این کلام خداوند بی همتا کافیست که فرمود: وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ... " و تو چه می دانی که شب قدر چیست؟"

گزارش از: مریم بهادری

برچسب ها: شب ، قدر ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.