علی باقریانی کارشناس موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی و علمی ندا طی یادداشتی به بررسی جنگ فلسطین با رژیم صهیونیستی پرادخته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ علی باقریانی کارشناس موسسه تحقیقات و پژوهش‌های سیاسی و علمی ندا طی یادداشتی به بررسی جنگ فلسطین با رژیم صهیونیستی پرادخته است.

متن یادداشت به شرح ذیل است:

پس از گذشت چند روز از آغاز درگیری‌های اخیر میان نیروی دفاعی رژیم صهیونیستی و مقاومت اسلامی نوار غزه و عدم دخالت جامعه بین المللی برای برقراری آتش بس میان این دو، کم کم نشانه‌های فشار بر طرفین (به ویژه طرف صهیونیستی) برای قبول آتش بس دیده می‌شود.
از یک سو سانسور خبری رژیم صهیونیستی دیگر فایده‌ای نداشته و افکار عمومی اسراییل به تدریج از وقایع رخ داده و خسارات وارده بر این رژیم با خبر شده است. نشانه این اتفاق برپایی تظاهرات و راهپیمایی‌های متعدد در شهرهای گوناگون فلسطین اشغالی به حمایت از توقف جنگ و برقراری آتش بس است. تجمعاتی که گهگاه به درگیری میان طرفداران جنگ (که عموما راستگرا‌ها هستند) و طرفداران برقراری آتش بس (که عمدتا چپگرا‌ها و فلسطینی‌های ۱۹۴۸ هستند) انجامیده است.

در سوی دیگر در عرصه بین المللی و خارجی شاهد اظهار نظر‌ها، صدور بیانیه‌ها و اعلام مواضع در حمایت از برقراری آتش بس هستیم. باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که پیش از این بر حق اسرائیل برای دفاع از خود در مقابل موشک‌های نوار غزه صحه می‌گذاشت، پیشنهاد می‌انجی‌گری برای مذاکره به منظور پایان دادن به جنگ اسرائیل و حماس را مطرح می‌کند.

 ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلستان، کشوری که حتی در چند روز گذشته از حملات رژیم صهیونیستی دفاع می‌کرد و آن را حق مسلم اسراییل می‌دانست، حال به حمایت از برقراری آتش بس می‌پردازد و در خصوص وضعیت زندگی مردم غزه ابراز نگرانی می‌کند.

شورای امنیت سازمان ملل بالاخره پس از فشار چند روزه اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و جنبش عدم تعهد طی بیانیه‌ای خواستار ایجاد آرامش و تشنج زدایی در این منطقه و برقراری آتش‌بس می‌شود. تظاهرات و راهپیمایی‌های متعددی در شهرهای مختلف جهان نظیر لندن و پاریس در محکومیت حمله هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه و حمایت از توقف جنگ برگزار می‌شود و بالاخره حرف از می‌انجیگری مصر و یا قطر برای برقراری آتش بس میان دو طرف مجدانه مطرح می‌گردد.

گفتنی است رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه تمایل خود برای برقراری آتش بس را مستقیم بیان نمی‌کند و اغلب آن را از زبان همپیمانان اروپایی و آمریکایی خود مطرح می‌سازد. از این رو تغییر موضع واشنگتن و لندن پس از چند روز تامل برانگیز است و شاید منعکس کننده نظر مقامات صهیونیستی در برقراری آتش بس باشد.

لازم به ذکر است که اتمام بازیهای جام جهانی فوتبال در پایان روز ششم درگیری، خود مزید بر علت خواهد شد تا افکار عمومی جهان بر موضوعات مهمتری متمرکز شده و در روزهای آینده شاهد موج جدید تظاهرات و راهپیمایی‌ها در محکومیت اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی و برقراری آتش بس میان اسراییل و حماس باشیم.

حال با نگاهی گذرا به جنگ‌های مشابه گذشته میان رژیم صهیونیستی و مقاومت اسلامی و آتش بس‌های بعد از آن‌ها در می‌یابیم که فروکش کردن آتش میان دو طرف و برقراری آتش بس در چند روز آینده امری بدیهی به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/
برچسب ها: فلسطین ، رژیم ، صهیونیستی ، قدس ، غزه ، رفح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار