شرکت آب و فاضلاب استان به رویکرد حمایتی خود از طرح های تحقیقاتی کاربردی ، توسط دانشگاهها و مراکز پژوهشی در زمینه آب و فاضلاب ادامه خواهد داد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در کارگاه تخصصی با عنوان " استفاده از پسماند گِل قرمز برای حذف نیترات در آب های آلوده" مشکل آلودگی نیتراتی منابع تأمین آب شرب را در کنار کاهش سطح منابع آبی، یکی از بزرگترین معضلات پیش روی بهره‌برداران شرکت‌های آب و فاضلاب در سطح کشور عنوان کرده و بر لزوم شناخت علل بروز این آلودگی و بررسی روش‌های مناسب کنترل و حذف آن تأکید کردند.

پورنصرت  با اشاره به تحقیقات انجام شده قبلی در این حوزه، بر لزوم کاربردی بودن دستاوردها بر اساس نیاز شرکت در تأمین آب شرب در فاز عملیاتی و با حجم بالا و اقتصادی تأکید کرد .

وی با  تشکر از محققان و اساتید ناظر بر این پروژه اضافه کرد : شرکت آب و فاضلاب استان به رویکرد حمایتی خود از طرح های تحقیقاتی کاربردی ، توسط دانشگاهها و مراکز پژوهشی در زمینه آب و فاضلاب ادامه خواهد داد .

کارشناس واحد تحقیقات شرکت آبفای استان زنجان گفت : یون نيترات پس از جذب و نفوذ در طبقه‌هاي خاک، وارد آب زيرزمينی شده و به علت انحلال پذیری بالا در آب و خاصیت پخش گسترده، محدوده وسیعی از آن را آلوده می‌کند به همین علت، وجود یون نیترات مهم‌ترین شاخص آلودگی شیمیایی آب‌های زیرزمینی محسوب می‌شود .

احمدی به روش های مناسب حذف آلاینده های آب آشامیدنی اشاره و خاطر نشان کرد : با توجه به سادگی طراحی، ارزان‌بودن مواد مورد نیاز، سهولت عملکرد، عدم نیاز به تصفیه نهایی و پیشرفت تکنولوژی ساخت جاذب‌های ارزان قیمت با ظرفیت بالا مانند گل قرمز، فرآیند «جذب سطحی» یکی از گزینه‌های مناسب برای حذف آلاینده‌هایی مانند نیترات از آب‌های آشامیدنی می‌باشد ./ش


 
برچسب ها: حمایت ، طرح ، آبفا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.