مذاکرات هسته‌ای وین 6/

ظریف: رهبری انقلاب بزرگترین پشتوانه تیم هسته‌ای/ تاسیسات ما نشان می‌دهد که چرا به تولید سوخت نیازمندیم

وزیر امورخارجه کشورمان گفت: پيشرفت‌های كافی در مذاكرات صورت گرفته است تا در صورت نياز ديپلماسی را فراتر از بيست جولای ادامه دهيم و ما نشان دادیم که در مذاکرات جدی هستیم همچنین توافق‌های چشم‌گيری صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین؛ "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران خارجی که پس از دیدار با همتای آمریکایی برگزار شد، گفت: تاسیسات ما نشان می‌دهد که چرا به تولید سوخت نیازمندیم.

وی ادامه داد: ما نمی‌خواهیم مذاکرات بیش از 20 جولای طول بکشد اما این احتمال وجود وارد که مذاکرات به درازا بیانجامد و ایران آمده است که اطمینان دهد  فعالیت‌هایش صلح آمیز است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: این هفته دیداری با رییس آژانس درباره اینکه چگونه می‌توانیم موارد گذشته را حل و فصل کنیم و روند را تسریع بخشیم، خواهم داشت.

ظریف تصریح کرد: پيشرفت‌های كافی در مذاكرات صورت گرفته است تا در صورت نياز ديپلماسی را فراتر از بيست جولای ادامه دهيم و ما نشان دادیم که در مذاکرات جدی هستیم. همچنین توافق‌های چشم‌گيری صورت گرفته است كه می‌تواند تضمين كند برنامه هسته‌ای ايران صلح آميز باقی خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: مذاکرات را تا روز یکشنبه ادامه خواهیم داد و چگونگی پیشرفت و امکان گسترش همکاری‌ها را ارزیابی خواهیم کرد و  توافق يعني چيزی كه هر دو طرف را خوشحال كند چرا که هر یک از طرفین انتخابی برای خودش دارد و این صرفا محدود به ایران نمی‌ماند، توافق یعنی آنچه هر دو طرف را راضی کند.

وزیرامور خارجه کشورمان تاکید کرد: ما در این دور از مذاکرات مواضعی ارایه نکردیم و فقط راه حل ارایه کردیم چرا که موضع را با ایمیل هم می توان انتقال داد و ایران انتخاب خود را کرده و این یک مسیر دو طرفه است.

ظریف ادامه داد: ضرب‌الاجل اصلی ٢٥ نوامبر است و آنقدر پيشرفت كرده‌ايم كه بتوان مذاكرات را پس از ٢٥ نوامبر نيز ادامه داد ضرورت در حال حاظر گرفتن یک تصمیم سیاسی است و باید به راه حل فکر کنیم نه اعلام مواضع و اگر طرف مقابل به جای تصمیم‌گیری به مذاکره بپردازد به نتیجه خواهیم رسید و روزهای گذشته من شاهد این بودم که طرف‌ها آمادگی شنیدن دارند.

وزیر امورخارجه کشورمان افزود : مذاکرات ما با آمریکا به موضوع هسته‌ای منحصر بوده است.

ظریف تاکید کرد: من در امور داخلی آمریکا دخالت نمی‌کنم،‌ کنگره مشکل دولت آمریکاست و خودشان باید تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به سوخت تولیدی گفت: بیست درصد را تولید کردیم چون به ما ندادند و مشخص کردیم تحریم‌ها باید به صورت کامل لغو شود و تا آنجایی که ممکن بود پرانترها را حذف کردیم و در حال حاضر به توافق و تصمیم گیری سیاسی نیاز داریم.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشکر از دولت چین و روسیه برای فرستادن معاونین وزرای خارجه‌شان گفت: تاکید روی تعداد سانتریفیوژها ضروری نیست و ما درباره اراك هم مذاكره كرديم و فكر می‌كنم اين قضيه هم قابل حل است. 190 هزار سو نشانی از تصمیم سیاسی است و نشانه‌هايی می‌بينم كه بخشی از همكاران من اعتقاد دارند زمان بيشتر مفيد و ضروری است.

وی ادامه داد: به این می‌بالم که دیدگاه‌های مختلفی در ایران وجود دارد و هیچ زمانی به اندازه امروز برای رسیدن به راه حل مناسب نبوده است، ما هم در تنظيم روابط قوا در داخل تلاش خود را می‌كنيم و مقام معطم رهبری بزرگترین پشتوانه ما بوده‌اند.

وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه اشتون به ما اطمينان داده تا روز آخر مسئوليتش كه اخر نوامبر است در حل اين مسئله حضور داشته باشد اظهار داشت: البته امكان دارد امروز يا فردا جانشين وی انتخاب شود ولی من فكر می‌كنم تا اول نوامبر فرصت كافی برای این مسائل وجود دارد و  سعی کردم بدون اینکه مذاکرات را از طریق مطبوعات پیگیری کنم به ارائه راه حل بپردازم.

ظریف خاطرنشان کرد: ظاهر امر اين است كه همه طرف‌ها اراده حل موضوع را دارند، همه چیز مهیا است(ريل، سوزن‌بان...)  تا این قطار به منزل برسد و اگر قرار باشد به پروتکل الحاقی آژانس بپیوندیم مجلس باید آن را تصویب کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار