خراسان جنوبی /

تولید سالانه 250 تن انار در مزرعه نمونه فردوس

سالانه 250 تن انار مرغوب در مزرعه نمونه دانشگاه آزاد اسلامی فردوس خراسان جنوبی تولید می شود.

تولید سالانه 250 تن انار در مزرعه نمونه فردوس

سالانه 250 تن انار مرغوب در مزرعه نمونه دانشگاه آزاد اسلامی فردوس خراسان جنوبی تولید می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛  رئیس مزرعه نمونه دانشگاه آزاد اسلامی فردوس با اشاره به این مطلب افزود: مزرعه نمونه دانشگاه آزاد اسلامی فردوس فعالیت خود را از سال 1380 در زمینی به مساحت 63 هکتاربا دبی آب 10 لیتر در ثانیه آغاز کرد.

کافی گفت: : این مزرعه در پنج بخش زراعت، باغبانی، دامپروری، شیلات و کشت گلخانه‌ای فعال است و تعدادی از این بخش‌ها با مشارکت بخش خصوصی اداره می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در بخش باغبانی مزرعه درختان انار، بادام و گردو کشت شده و سالانه 250 تن انار مرغوب از این مزرعه وارد بازارهای استان می‌شود.

کافی تصریح کرد: در این مزرعه برای 60 نفر به طور مستقیم و 500 نفر نیز غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است و درآمد حاصله، صرف امور مزرعه شامل توسعه بخش‌های مختلف، کوددهی، دستمزد کارگران و نیز کاشت گونه‌های مختلف گیاهی و خرید دام می‌شود.

وی یادآور شد: تولید سالانه حدود 60 تن گندم، جو، چغندر، سورگوم و یونجه از تولیدات بخش زراعی و تولید سالانه 100 تن خیار در هر دوره کشت از تولیدات بخش گلخانه‌ای مزرعه نمونه فردوس است.

رئیس مزرعه نمونه دانشگاه آزاد اسلامی فردوس گفت: در بخش شیلات نیز با تولید سالانه سه تن ماهی قزل‌آلا سهم بزرگی در تولید گوشت سفید اینشهرستان داریم.

کافی همچنین تولید حدود پنج تن گوشت گوسفند، 10 تن گوشت شتر و چهار تن گوشت شترمرغ را از تولیدات بخش دامپروری مزرعه نمونه دانشگاه آزاد اسلامی فردوس عنوان کرد و افزود: پرورش میگو، صدف و سایر آبزیان، پرورش گاو به ظرفیت 400 راس و نیز پرورش بوقلمون به ظرفیت هزار قطعه از جمله اقدامات در دست اجرا در این مزرعه است.

وی با اشاره به کاهش چشمگیر نزولات آسمانی و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب اظهارکرد: با بررسی روش‌های نوین آبیاری و کاشت محصولات مقاوم به کم‌آبی و باصرفه اقتصادی در سال جاری کاشت آزمایشی یک هکتار گیاه پنیرک و نیم هکتار گیاه ترخون انجام شد که از رشد مناسب و بهره‌وری بالایی نیز برخوردار است.

رئیس مزرعه نمونه دانشگاه آزاد اسلامی فردوس اقدامات انجام شده در بخش‌های مختلف این مزرعه را علاوه بر اشتغال‌زایی ، سبب ایجاد حق انتخاب برای کشاورزان منطقه و نیز تغییر نوع محصول با توجه به صرفه اقتصادی عنوان کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.