این مرجع تقلید گفت: تکفیری‌ها سازماندهی شده و بازیچه شده از سوی دشمنان حقیقی اسلام هستند و که به قصد ضربه زدن به اسلام وارد این کارزار شده‌اند.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله سبحانی  شب گذشته در دیدار با اعضای ستاد برگزاری کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری اظهار داشت: تکفیری‌گری در صدر اسلام نیز وجود داشته است و از زمانی که عصامه ابن زید در سفر خود اجتهادی یک نفر را کشت و از سوی پیامبر(ص) به شدت توبیخ شدند، ایجاد شد.

وی افزود: این جریان تا زمان حکم ارتداد ولید برای عده‌ای ادامه یافت؛ حتی زمانی که یکی از این افراد به پیامبر(ص) حکم به عدل کردند که پیامبر اکرم بسیار برآشفته شدند و فرمودند که در این امت اگر من حکم به عدل نکنم پس چه کسی باید بکند؟این مسله نشان می‌دهند که آنها به پیامبر نیز اینگونه هجمه می‌کردند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم بیان داشت: این جریان همین‌گونه با جهالت و خود اجتهادی این افراد ادامه یافت تا زمان عثمان و امام علی(ع) به اوج خود رسیدن و خوارج از بدنه جامعه اسلامی سربرآوردند.

این مرجع تقلید یادآور شد: این جریان در زمان امام علی(ع) بسط یافت ولی ایشان با حکم بسیار حکمت آمیزی سعی در جذب آنها داشتند و در یک سخنرانی بیش از چهار هزار نفر آنها را از جهنم نجات دادند و وصیت کردند که بعد از من آنها را نکشید زیرا آنها فرقشان با معاویه آن است که معاویه برای باطل خود می‌جنگد و اینها برای تصور غلطی که از حق دارند.

آیت‌الله سبحانی بیان کرد: تکفیر خوارج عقیدتی بود و آنها در پی رسیدن به حق بودند و تفاوت آنها با این تفکیری‌ها از زمین تا آسمان است.

وی گفت: تکفیری‌ها کامل سازماندهی و مامور و بازیچه شده از سوی دشمنان حقیقی اسلام هستند و آنها هستند که به قصد ضربه زدن به اسلام و مسلمین وارد این کارزار شده‌اند پس باید برخورد ما با آنها با خوارج بسیار متفاوت باشد.

این مرجع تقلید در پایان بر لزوم تلاش مرجعیت و علمای اسلامی در جهت ریشه‌کن کردن ریشه‌های جهالت در امت اسلام تاکید کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار