معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی شهرستان دماوند گفت: تنباکوی قلیان هم مثل توتون سیگار حاوی نیکوتین است که در یک جلسه 60 دقیقه ای کشیدن قلیان، فرد در معرض حجم دودی 100 تا 200 مرتبه بیشتر از یک سیگار قرار می گیرد.

 

ˈمنیر بیگربیگیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار کرد: مصرف قلیان نشان داده است که تاثیرات مضری بر دو عضو حیاتی بدن به نام ریه و قلب دارد.

وی ادامه داد: سرطان ریه، سرطان مری، بیماری انسدادی ریوی مزمن، آمفیزم، پایین بودن وزن هنگام تولد نوزاد، افزایش حملات آسم و ذات الریه برخی از اثرات مربوط به کشیدن قلیان هستند.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی شهرستان دماوند با بیان اینکه میزان و عمق دم در حرکت دادن آب قلیان بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: قلیان با وجود اینکه کمتر مصرف می شود، اما حجم دودی که از طریق آن وارد بدن می شود، 10 تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است.

بیگربیگی گفت: سایر خطراتی که در کشیدن سیگار مشاهده نمی شود، در کشیدن قلیان وجود دارد که از جمله آن می توان بیماری های عفونی مثل هپاتیت ب (در اثر استفاده مشترک از شیلنگ قلیان) و افزودن الکل یا داروهای روان گردان به تنباکوی قلیان است.

معاون امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی شهرستان دماوند بیان کرد: بسیاری از افراد بنا به باور غلط بر این عقیده اند، مصرف قلیان نسبت به مصرف سیگار دارای مضرات و آسیب های بدنی کمتری است در حالی که عوارض فراوانی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه مصرف قلیان در بین جوانان و نوجوانان رواج بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: افزایش شیوع مصرف قلیان درجامعه موجب شده تا شاهد استفاده مصرف آن توسط دختران و زنان باشیم که کشیدن یک یا دو بار قلیان در روز، فرد استفاده کننده را دچار اعتیاد می کند، در حالی که تصور غلط جامعه این است که دود حاصل از قلیان از آب رد می شود و مواد سمی آن از بین می رود.

این مقام مسوول به ترکیبات تنباکو در قلیان پرداخت و گفت: امروزه ترکیبات مخصوص تنباکو اغلب با میوه، عسل، شهد و بعضی گیاهان با غلظت زیادی طعم دار شده اند که جذابیت کاذب در مصرف کننده ایجاد می کند.

بیگلر بیگی با بیان اینکه شخص مبتلا به بیماری های ریوی اگر به استعمال دخانیات و کشیدن قلیان ادامه بدهد بدون شک مبتلا به سرطان ریه و دستگاه تنفسی خواهد شد، افزود: به اکثر تنباکو هایی که در سال های اخیر به بازار آمده اسانس هایی اضافه می شود که این اسانس ها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می گردد، بنابراین علاوه بر بیماری های ذکر شده، آلرژی و سرفه های مزمن همراه با خلط را برای فرد به همراه دارد./س


برچسب ها: مصرف ، قلیان ، سیگار ، قلب ، ریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.