در سیستم مدیریت فرآیند محور، همواره اشتیاق برای بهبود مستمر در آن سازمان یا شرکت و یا هر جای دیگري وجود دارد و كاركنان، یك فرایند كامل را انجام می‌دهند و نه یك جزء كوچك كار را، رضایت مشتری را دارند؛ چراكه احساس می‌كنند كاری را به پایان رسانده‌اند.

به‌گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، امروزه دنیای كسب و كار نیازمند تغییر مداوم و نسبتاً سریع برای نیازهای مشتریان است به‌طوری‌که در تجارت پر رقابت امروز، سازمانی شانس بقا دارد كه ساز و كارهای لازم برای آگاهی سریع از این تغییرات را داشته و توانایی پاسخگویی سریع به آنها را نیز دارا باشد، در غیر این صورت شانس چندانی برای باقی ماندن در عرصه رقابت نخواهد داشت.

سازمان‌ها به مرور زمان و در اثر تجربه دریافته‌اند كه رویكرد وظیفه‌یی در كسب و كار، انعطاف و پویایی را از بین می‌برد. سازمان‌های وظیفه مدار به سختی می‌توانند در برابر تغییرات محیطی از خود انعطاف نشان داده و با محیط سازگار شوند. رویكردی كه در مقابل رویكرد وظیفه‌یی به سازمان‌ها پیشنهاد می‌شود رویكرد فرایندی است.

حال که این بحث به میان آمد بهتر است بگوییم که شرکت فرودگاه‌های کشور هم برای پاسخگویی به نیازهای مسافران نیازمند بازنگری در فرایندهای خود است فرایندی که سه شاخصه اصلی یعنی امنیت، رفاه و ایمنی شهروندی را به همراه دارد.

این موضوع تا اندازه‌یی مهم و اساسی به‌نظر می‌رسد که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در شورای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و شهرسازی ضمن تاکید بر ضرورت بازنگری فرآیندها در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل و شهرسازی، خواستار تسریع انجام این کار در سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی شد.وی بازنگری کلیه فرایندهای این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف را ضروری دانست و گفت: هدف از بازنگری یاد شده از یک سو افزایش کارایی و مدرن کردن سیستم‌ها و از سوی دیگر ایجاد شفافیت و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات تولید شده را به همراه دارد.

فرودگاه‌ها نیز از این امر مستثنی نیستند و باید برای این فرایندها گام‌های اساسی را بردارند.

محمدباقر قاسم‌زاده مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی در گفتگو خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه نقش کارکردی مدیران فرودگاهی در اعمال صحیح باید‌ها و نبایدها می‌تواند منجر به دستاوردهای ارزشمندی در حوزه مسافری و در نتیجه حقوق حقه شهروندان شود، گفت: به‌طور مسلم آنچه امروزه در اماکن فرودگاهی کشور شاهد آن هستیم تلاش گسترده مدیران و کارکنان فرودگاه‌های کشور در ایجاد رفاه، ایمنی و حفظ احترام به شهروندان است.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر، مجموعه اداره‌ کل فرودگاه‌های استان خراسان رضوی با درک صحیح از نیاز شهروندان و مسافران فرایند بازنگری را در حوزه‌های مختلف توام با حرکت رو به رشد آغاز کرده است.

قاسم‌زاده تصریح کرد: ساماندهی و افزایش خدمات پروازی به اقصی نقاط کشور و جهان، توسعه و تفکیک ترمینال‌های داخلی، زیارتی و خارجی، ایجاد فروشگاه‌های عرضه محصولات مختلف غذایی، فرهنگی، سوغات، گردشگری، مسیر دسترسی آسان به ترمینال‌ها و ترانزیت مسافری فرودگاه مشهد را به محیطی زیبا و فضایی در خور شهروندان تبدیل کرده است.

همانطور که می‌دانیم در سیستم مدیریت فرایند محور، همواره اشتیاق برای بهبود مستمر در آن سازمان یا شرکت و یا هر جای دیگر وجود دارد و كاركنان یك فرایند كامل را انجام می‌دهند و نه یك جزء كوچك كار را، رضایت مشتری دارند؛ چراكه احساس می‌كنند كاری را به پایان رسانده‌اند.
محمد نخعی مدیرکل فرودگاه‌های استان کرمان نیز در این باره می‌گوید: امروزه تمامي ساز و كارها اعم از تعاملات، سرمايه‌گذاري و نيل به پيشرفت و توسعه در بستري مناسب، آرام و مطمئن شكل گرفته و موفق خواهد بود و در اين مسير توانمندي‌هاي امنيتي به‌روز و هوشمندانه همواره اين عرصه را با ايمني، قطعيت خواهد داد. وی افزود: حوزه‌هاي رفاه شهروندي و تكريم مسافران در فرودگاه‌ها از الزاماتي است كه همواره با بهره‌گيري از دانش علمي و عملي نيروي انساني متخصص و متعهد در كنار امكاناتي مجهز و تسهيل بخش مي‌تواند توسعه و تعالي در تمامي حوزه‌هاي فرودگاهي را عينيت بخشد.

تیمور امیری مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان نیز در این باره معتقد است: کمیته‌های تخصصی در فرودگاه‌ها برای بازنگری فرایندها در حال شکل‌گیری هستند.

وی ادامه داد: موضوع ما در بحث بازنگری فرایندهای فرودگاهی، خدمات‌رسانی به مسافران است به طوریکه این فراینده باید به روز شده تا تسهیلات ویژه‌یی را به مسافران ارائه دهیم.

بدون شک پيامد بازنگری فرایندها و محوريت امنیت، ايمني برای شهروندان و رفاه در فرودگاه‌ها از نگاه هوانوردي و فرودگاهي آميزه‌یي از حركتي هميشه بيدار و تيزبينانه در حوزه خطير سلامتي پرواز به عنوان ركن اساسي وظيفه سازماني و از سویي آمادگي كامل و بهره‌گيري از بهترين لوازم و شرايط براي خدمت به مردم است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار