مدیر جهادکشاورزی شهرستان اردکان با اعلام پیش‎بینی برداشت یک هزار و 300 تن گندم از مزارع اردکان، اظهار کرد: البته با توجه به نیاز کشاورزان، بخش زیادی از این محصول در داخل شهرستان مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

"محمدحسین وطن‌خواه" گفت: وسعت مزارع گندم شهرستان 545 هکتار است که تاکنون برداشت محصول از 520 هکتار آن با استفاده از یک دستگاه کمباین مهاجر و سه دستگاه دروگر صورت گرفته است.

وی مناطق عمده کشت گندم در شهرستان اردکان را دم کفتار، احمدآباد، ترک آباد، شمال اردکان و منطقه چاه‌افضل ذکر کرد.

به گفته این مسئول، زمان کشت گندم و جو در اردکان هر ساله، در مهر و آبانماه و زمان برداشت آن نیز در خرداد و تیرماه است.

وی متوسط عملکرد کشت گندم شهرستان را در هکتار 2.5 تن ذکر کرد و افزود: ‌البته در برخی مناطق مثل دم کفتار با وجود شوری بالای آب و خاک با انجام روشهای به زراعی، آموزش، ترویج کنترل علفهای هرز و کنترل سن گندم عملکرد تا 10 تن در هکتار نیز به ثبت رسیده است که مطمئنا در سالهای آینده به بیش از این آمار نیز خواهد رسید.

وطن‌خواه عملکرد کمی و کیفی محصول گندم اردکان را تابع عوامل خاصی از جمله انتخاب و کشت بذر اصلاح شده و پرمحصول و نیز عواملی از قبیل تهیه بستر زمین، استفاده از کودهای مختلف، آبیاری صحیح و به موقع و مبارزه با آفات و بیماریها، متفاوت ذکر کرد.

وی ادامه داد: امسال در هنگام کاشت گندم شهرستان، دو نوع بذر شامل روشن و سیوند در بین کشاورزان شهرستان توزیع شد که گندم روشن بیشتر به علت مقاوم بودن در برابر شوری بالای آب، داشتن کاه مناسب و کیفیت عالی در نانوایی، مورد توجه مردم منطقه بود.

مدیر جهاد کشاورزی اردکان همچنین با بیان این که گندم سیوند در شوری بسیار بالای آب عملکرد مناسبی دارد، در مناطقی مانند عقدا و خرانق کشت شد که این محصول نیز کیفیت نسبتاً خوب برای پخت نان دارا است.

خشکسالی و یخ زدگی مهم ترین عوامل کاهش برداشت گندم اردکان بوده است/س

برچسب ها: برداشت ، گندم ، در ، اردکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.