معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون بیشترین رانش های ایجاد شده در این استان بر اثر تغییر کاربری اراضی و در حاشیه جاده هایی که ترانشه زنی شده، رخ داده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

حسین بهرامی افزود: رانش زمین، پدیده ای است که هر ساله خسارات مالی و جانی فراوانی را به استان چهارمحال و بختیاری وارد می کند.

وی ارتعاشات ناشی از انفجار، ترانشه های حاصل از جاده سازی، ایجاد خطوط گاز، نفت، برق و مخابرات را از عوامل موثر در بروز زمین لغزش دانست و تصریح کرد: در این بین ترانشه های حاصل از جاده سازی بیشترین سهم را از نظر تعداد به خود اختصاص داده به طوریکه 48 درصد زمین لغزش های استان چهارمحال و بختیاری در حاشیه جاده های ترانشه زنی شده حادث شده است.

بهرامی گفت: تاکنون بیش از 180 مورد رانش زمین در حاشیه جاده های استان چهارمحال و بختیاری به ویژه جاده شهرکرد _ ایذه و شهرکرد _ مسجد سلیمان اتفاق افتاده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری افزود: براساس مطالعات انجام شده حدود 250 هکتار از عرصه های منابع طبیعی شامل مراتع و جنگل ها معادل 9 میلیون و 200 هزار متر مکعب خاک حاصلخیز در اثر رانش حاشیه جاده ها از بین رفته است.

وی اظهار داشت: اگر نسبت تبدیل رسوب را 0.4 در نظر بگیریم، تاکنون حدود 3 میلیون و 672 هزار متر مکعب رسوب ایجاد شده که تمامی آن ها در پشت مخازن سدها رسوب کرده و از عمر مفید سدها کاسته است.

بخش قابل توجهی از وسعت استان چهارمحال وبختیاری را مناطق کوهستانی و زمین های شیب دار تشکیل می دهد و این استان از استان های مستعد وقوع پدیده رانش زمین است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.