نشست‌های جداگانه‌ای که ایران با وزرای خارجه هر یک از کشورها داشت، ممکن است بتواند شانس امضای توافقنامه را تقویت کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری اتریشی "اشتاندارد" روز دوشنبه 14 ژوئیه نوشت:

پیش از پایان مهلت تعیین‌شده مذاکرات ایران با 5+1 وزرای خارجه کشورهای غربی به وین رفتند تا مذاکرات را از بی‌نتیجه ماندن، نجات دهند. تردید در توافق و دشوار خواندن گفتگوها، چیزی بود که کری، اشتاین‌مایر، فابیوس و هیگ در آن هم‌عقیده بودند. البته نشست‌های جداگانه‌ای که ایران با وزرای خارجه هر یک از کشورها داشت، ممکن است بتواند شانس امضای توافقنامه را تقویت کند.


"جان کری" اعلام کرده که اگرچه موضوعات در حال پیگیری است، اما اختلافات بزرگ همچنان وجود دارد. قرار است کری طولانی‌تر از همتایان اروپایی خود تا دوشنبه یا سه‌شنبه در وین حضور داشته باشد. دیشب کری پس از دیدار با ظریف ترجیح داد از محتوای این دیدار چیزی جز این جمله نگوید: «امروز بحث‌های بسیار مفصلی داشتیم.»

"فرانک والتر اشتاین‌مایر" وزیر خارجه آلمان که روابط دوجانبه کشورش با آمریکا تحت تأثیر رسوایی جاسوسی دیگری تیره و تار شده، در وین با کری ملاقات کرد و در واپسین ساعات روز یکشنبه 13 ژوئیه طی مصاحبه‌ای مدعی شد: توپ فعلاً در زمین ایران است و باید از خود انعطاف نشان دهد. شاید این آخرین شانس تهران باشد که به طور دوستانه به جنجال بر سر برنامه هسته‌ای خود خاتمه دهد.

"ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس از فضای مثبت گفتگوها تقدیر کرد و گفت: هیچ پیشرفتی در محتوا حاصل نشده ولی گردهمایی وزرا اتفاق مهمی بود. 

"لوران فابیوس" وزیر خارجه فرانسه در دیدار با "سباستین کورتس" وزیر خارجه اتریش نسبت به عقد یک توافق جدی با تهران ابراز امیدواری کرد و گفت: البته هنوز موضوعاتی مانند غنی‌سازی اورانیوم و شفاف‌سازی تمام فعالیت‌ها حل نشده است. باید جلوی به بن‌بست رسیدن مذاکرات را بگیریم.

وزیر خارجه اتریش نیز به خبرنگاران گفت: امیدوارم با وجود تمام اختلافات، مذ اکرات وین حرکتی رو به جلو باشد، چراکه این گفتگوها به هر حال با امنیت منطقه سر و کار دارد.

اشتاندارد در پایان نوشت: منابع دیپلماتیک بر این باورند که کسب موفقیت تا 20 ژوئیه بعید به نظر می‌رسد و اصلی‌ترین شکاف، میان طرف ایرانی و آمریکاست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار