دبیر فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به بروز پدیده گرد و غبار به صورت پی در پی در کلانشهر تهران، تصریح کرد: ابطال مجوز‌های بهره‌برداری از معادن اطراف تهران که منشاء گرد و غبار محلی در این کلانشهر است، اصلی ترین راهکار مقابله با پدیده گرد و غبار در پایتخت به شمار می رود.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران به دنبال وقوع پدیده گرد و غبار طی هفته گذشته در تهران که فعالیت کارخانجات شن و ماسه و آلاینده و وقوع طوفان از اطراف تهران دلیل اصلی آن اعلام شد، کمال‌الدین پیرمؤذن با بیان اینکه بهره برداری و استفاده از معادن شن و ماسه اطراف تهران مشکلات زیست محیطی بسیاری را برای شهروندان مناطق جنوب غرب شهر و حتی تمام پایتخت بوجود آورده است، گفت: طی سال های گذشته اعطای مجوز بهره برداری از معادن بی قید و شرط صورت گرفته و اکنون مشکلات این  برداشت بی رویه گریبان گیر شهروندان شده است.

وی با تاکید بر اینکه معادن شن و ماسه در جنوب غرب تهران گودال هایی به عمق یک کیلومتر را بوجود آورده اند که در هنگام وزش اندک باد طوفان های ناشی از گرد و غبار و شن را باعث می شوند، تاکید کرد: در برخی نقاط برداشت از سطح زمین سبب شده گودال ها به آب رسیده اند که این زنگ خطری در حوزه محیط زیست و آب های زیر زمینی است .

به گفته پیرموذن برابر اصل 50 قانون اساسی، محیط زیست امانتی است که باید برای نسل‌‌های آینده حفاظت شود، لذا هرچه سریعتر باید مجوز بهره‌برداری از معادن جنوب پایتخت ابطال شود .

دبیر فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تنها راهکار برون رفت از وقوع پدیده گرد و غبار که منشا داخلی دارد، ابطال مجوزهای بهره برداری از معادن شن و ماسه اطراف و جنوب تهران است، تصریح کرد: شرایط آلودگی هوای تهران به گونه ای است که باید اقدامی ضربتی برای آن صورت گیرد. در عین حال که بخش اعظمی از پدیده گرد و غبار ناشی از کشورهای عربی است و مقابله با ورود گرد و غبار از سوی کشورهای عربی طرحی زمان بر است، لازم است منشا داخلی گرد و غبار را در کشور و اطراف کلانشهرها کنترل و مهار کرد .

وی با اشاره به اینکه معادن شن و ماسه اطراف تهران یکی از اصلی ترین منبع داخلی انتشار گرد و غبار محسوب می شود، اظهار کرد: موضوع ابطال مجوزهای بهره برداری از معادن را به صورت جدی از طریق فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با دعوت از مسئولان مرتبط با این امر پیگیری خواهیم کرد.

پیرموذن تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در این باره پاسخگو باشد .
 
وی متذکر شد: باید جلوی برداشت‌های بی‌رویه از معادن گرفته شود به طوری که در این باره برخورد‌های قانونی با بهره‌برداران از معادن واقع در تهران نیز صورت گیرد.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: تهران ، معادن ، ماسه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار