این روزها یزد گرمترین شهر پس از اهواز گزار شده و با این وجو طی گزارش هواشناسی این روزها گرمای هوا در مرز هشدار است و کویر نشینان متدین یزدی در چنین شرایطی روزه می گیرند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکزیزد

دمای هوا طی روزهای گذشته به 42 درجه رسیده و به گفته کارشناسان هواشناسی، طی روزهای آینده هوای یزد گرمتر خواهد شد و دمایی بیش از 45 درجه را نیز تجربه خواهد کرد.

گرمای هوا، روزهای طولانی، تابش شدید خورشید، خشکی هوا و کم‌آبی این روزهای یزد را بسیار ویژه کرده است زیرا ساعت‌ها روزه‌داری در ماه صیام، در چنین شرایط آب و هوایی، رمق و توانی چند برابر می‌طلبد.

در این روزهای گرم دیگر کولرهای آبی هم از پس گرما بر نمی‌آیند

فشار آب نیز در برخی نقاط استان کم شده و خلاصه همه چیز دست به دست همه داده تا یزدی‌ها امسال یکی از گرمترین تابستان‌ها را تجربه کنند.

اما همه این شرایط سخت سبب نشده تا مردمان دیار دارالعباده در عبادت و بندگی خود کوتاهی کنند و بسیار باانگیزه‌تر از سال‌های قبل به روزه‌داری پرداخته‌اند.

بسیاری از روزها که هوای گرم حتی در خانه‌ها نیز به شدت احساس می‌شود، به نظر می‌رسد حتی پرنده نیز در خیابان‌ها پر نزند اما وقتی در شهر حضور می‌یابی، شهر مملو از حرکت، شور و انرژی و روزه‌داری در دمای 40 درجه نه تنها زندگی در این شهر را متوقف نکرده بلکه پویایی به وضوح دیده می‌شود.

با اندکی تاخیر و تغییر در ساعات کار واحدهای صنفی، گرمترین شهر کشور پس از اهواز، همچنان مانند ماه‌های دیگر سال فعال هستند و در این بین بازار بسیاری از اصناف داغ داغ است.

معاون فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه استان یزد با اشاره به برگزاری مراسم جزء‌خوانی در امامزاده‌های استان یزد اظهار کرد: هر روز عصر در ساعات مختلف در امامزاده‌های سطح شهر مراسم جزءخوانی قرآن کریم برپا می‌شود که در امامزاده سید جعفر (ع) در بلوار جمهوری، این مراسم به صورت زنده از شبکه تابان نیز پخش می‌شود.

حجت‌الاسلام محمود میرجلیلیخاطرنشان کرد: این مراسم ساعت 18 هر روز برگزار می‌شود و با حضور قاریان برجسته استان یزد، هر روز یک جزء از قرآن کریم به صورت جمعی قرائت می‌شود.

وی حضور مردم یزد را در برنامه‌های جزءخوانی بسیار پرشکوه خواند و افزود: در همه امامزاده‌ها شاهد حضور مردم هستیم و به رغم گرمای هوا و روزهای بلند و روزه‌داری‌های طولانی، مردم خود را برای شرکت در این مراسم مکلف می‌دانند.

شهر برای برگزاری مراسم شب‌های قدر آماده می‌شود

یکی از متمرکزترین برنامه‌های شب قدر در امامزاده سید جعفر محمد (ع) برگزار می‌شود و مردم حضور گسترده‌تری در این مراسم دارند.

مسئول تولیت آستان مقدس امامزاده سید جعفر محمد (ع) یزد در مورد برنامه‌های شب قدر اظهار کرد: برنامه‌های شب قدر امسال از ساعت 21:30 با قرائت قرآن کریم آغاز می‌شود.

حجت‌الاسلامعلی رؤیت، قرائت دعای جوشن کبیر، ادای 100 رکعت نماز قضا به جماعت، سخنرانی، عزاداری مولای متقیان حضرت علی (ع)، دعا و مناجات و قرآن بر سر گرفتن را از برنامه‌های شب قدر در این امامزاده واجب التعظیم اعلام کرد.

وی عنوان کرد: این برنامه در هر سه شب قدر، شب‌های 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و مردم امسال نیز مانند سال‌های گذشته به طور گسترده‌ای در این مراسم‌ها حضور خواهند داشت.

در دیگر امامزاده‌های شهر یزد و مناطق دیگر استان نیز مراسم‌های ویژه شب قدر برگزار می‌شود و مردم به ویژه افرادی که نذوراتی در این شب‌های بابرکت دارند نیز از هم‌اکنون برای برگزاری این مراسم آماده می‌شوند./س

برچسب ها: روزه داری ، در ، کویر ، گرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.