معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به گستردگی خسارات ناشی از خشکسالی و سرمازدگی گفت: با وجود پیگیری های مستمر تاکنون اعتباری در این زمینه به استان اختصاص نیافته است.

محمدرضا اورانی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،گفت: خراسان رضوی براساس آخرین بررسی و تحلیل ها جزو چهار استان نخست گرفتار خشکسالی در کشور است.

وی ضمن انتقاد از عدم تخصیص اعتبارات مربوط به این حوزه افزود : این در حالی است که جبران خسارات مزبور در برخی استان ها به سرعت انجام شده است.
معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه شاخص SPI در ارزیابی خسارات خشکسالی بویژه در زمینه خشکسالی هیدرولوژیکی نیز در این استان، شاخص مناسبی نیست، اظهار کرد: بارش های مناسب بخش کشاورزی که باید در پاییز و زمستان باشد در خراسان رضوی تا اواخر زمستان وجود نداشت و از سویی خشکسالی ها در این استان بیش از یک دهه است که همچنان تداوم دارد و این امر بر وخامت اوضاع و خسارت های ناشی از آن افزوده است.

اورانی خسارت وارده به بخش کشاورزی استان را در سال گذشته 21 هزار و 790 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: از این میزان 20 هزار و 120 میلیارد ریال آن خسارت خشکسالی و سرمازدگی و بیش از یک هزار و 670 میلیارد ریال هم سایر خسارات است.

وی افزود: امسال خسارات ناشی از حوادث طبیعی اعم از خشکسالی و سرمازدگی، سیل و تگرگ و مانند آن نیز، دو هزار و 880 میلیارد ریال برآورد شده است که این خسارات در بخش منابع آب و مراتع بسیار گسترده و موجب افت شدید منابع آب اعم از چاه ها ، چشمه ها و قنوات شده ضمن آنکه تامین علوفه مورد نیاز دام هم با مشکل جدی مواجه است.

اورانی تامین علوفه یارانه دار و ارزان قیمت برای حفظ دام موجود استان، جلوگیری از ورود بیماری قرنطینه ای دامی لمپی اسکین و کنترل آن، تامین آب شرب دام بویژه عشایر را از جمله پروژه های اولویت دار بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: با اختصاص اعتبارات مربوطه این پروژه ها می تواند اجرایی شود.

معاون برنامه ریزی جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم چنین اجرای پروژه های پیشگیری و ارتقای بهره وری آب چون انتقال آب با لوله به مزارع، احداث کانال های انتقال و استخرهای ذخیره آب کشاورزی، مرمت و لایروبی قنوات، انجام پروژه های ایمن سازی قنوات، سامانه های نوین آبیاری، واکسن های دامی و سموم نباتی را از دیگر طرح های اولویت دار این بخش عنوان کرد/س.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.