فرماندار مشگین شهر از توزیع 215 تن آرد یارانه ای بین عشایر ییلاق نشین این شهرستان در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ ابراهیم امامی افزود: 140 تن آرد سهمیه ای نیز برای استفاده عشایر در تیرماه اختصاص یافته است.

وی با بیان این که بر اساس تقسیمات کشوری این روستا به شهر مشگین شهر الحاق شده گفت: شهرداری مشگین شهر ملزم به ارائه خدمات شهری به این منطقه به عنوان محله ای جدید از شهر مشگین شهر است.

وی نسبت به تامین آب آشامیدنی سالم این محله نیز از طریق تصفیه خانه شهر مشگین شهر قول مساعد داد.

جمعیت عشایر استان اردبیل ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر و در قالب ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار بوده که به نگهداری یک و نیم میلیون راس دام مشغول هستند.

عشایر استان از ۴۵ طایفه مستقل تشکیل شده که همه ساله در یک هزار و ۵۲۷ اوبا ، ۵۲۷ قشلاق ، ۲۳۷ ییلاق ، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می کنند.

در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل ۶/۵ درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس با جمعیت استان اردبیل شش درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.

عشایر استان همه ساله ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز ، ۴۳ هزار تن شیر ، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم و ۱۳ هزار و ۶۰۰ متر مربع صنایع دستی تولید می کنند.

برخی از عشایر استان به شغل باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند ولی در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند معمولا همه ساله نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: اردبیل ، توزیع ، آرد ، یارانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.