مسئول نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف استان کرمانشاه گفت: سلول‌های بنیادی خون بند ناف در آینده‌ای نزدیک نیز می‌توانند در برطرف کردن ضایعات نخاعی موثر باشند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ، مریم صاحب‌یاری گفت: سلول‌های بنیادی خون بند ناف مواد ارزشمندی هستند که در درمان بسیاری از بیماری‌های لاعلاج مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه از سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای درمان انواع سرطان‌های خون استفاده می‌شود، افزود: بیماران دیابتی که وابسته به انسولین بوده و افرادی که دچار سکته قلبی شده‌اند نیز می‌توانند از این سلول‌ها برای درمان خود بهره ببرند.

صاحب‌یاری حفظ و ذخیره سلول‌های بنیادی خون بند ناف در زمان تولد نوزاد را بسیار مهم دانست و گفت: این سلول‌ها به‌عنوان مواد اولیه نقش بسزایی را در درمان انواع سرطان‌های ایفا می‌کنند.

به گفته این مسئول، سلول‌های بنیادی جمع‌آوری شده طی فرایندی وارد مرحله نگهداری می‌شوند و بیش از 50 سال نیز می‌توان آن‌ها را حفظ کرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سلول‌های بنیادی از قدرت تکثیر بسیار بالایی برخوردار هستند، آنان را سلول‌های پرتوان و نامیرا نامیده‌اند.

مسئول نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف استان کرمانشاه با بیان اینکه سلول‌های بنیادی در نیتروژن مایع نگهداری می‌شوند، افزود: این سلول‌ها از قدرتی برخوردار بوده که می‌توانند در تبدیل شدن به انواع سلول‌های بدن کارساز باشند.

صاحب‌یاری یادآور شد: سلول‌های بنیادی زمانی که در فرآیندی بیولوژیک قرار می‌گیرند، با استفاده از یک‌سری پروتئین‌ها قابلیت تبدیل شدن به سلول‌های خونی و سلول‌های دیگری مانند قلب و کلیه را دارند.

این مسئول سلول‌های بنیادی را سلول‌های پایه خواند و افزود: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان با همکاری پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی خدمات جمع‌آوری جداسازی و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزادان را بر عهده دارند.

به گفته وی، تاکنون بیش از 400 هزار نمونه خون بند ناف در بیش از 100 بانک عمومی سراسر جهان ذخیره شده که در کشور ما نیز تعداد نمونه‌های ذخیره شده به 10 هزار نمونه می‌رسد.

مسئول نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف استان کرمانشاه بیان داشت: نمونه‌های خون بند ناف که در اختیار بانک‌های عمومی هستند برای افراد نیازمند به انواع پیوندها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

صاحب‌یاری با بیان اینکه در سال‌های گذشته خون بند ناف به‌عنوان زباله‌ای بیولوژیک دور انداخته می‌شد، افزود: در حال حاضر این سلول‌ها در اثر تکثیر‌های پی در پی دچار پیری نمی‌شوند و با تزریق و جایگزینی آن‌ها در مناطقی که به‌صورت جدی آسیب دیده‌اند می‌توان بهبودی آنان را به‌دست آورد.

این مسئول تاکید کرد: فرایند جمع‌آوری خون بند ناف به‌صورت کاملا استریل انجام می‌شود و حجم خون جمع‌آوری شده حداقل 40 سی سی است و در کمتر از پنج دقیقه عملیات ذخیره‌سازی آن انجام می‌شود.

به گفته وی، آزمایشات میکروبی و ویروسی دقیقی بر نمونه‌های خون بند ناف انجام می‌شود و در نهایت در شرایط دمایی منفی 196 درجه سانتیگراد در تانک‌های مخصوص فریز برای مدت طولانی نگهداری می‌شوند/س.

 

برچسب ها: ضایعات ، نخاعی ، سلول ، بنیادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.