بر اساس قانون، سوزاندن کاه وکلش زمین های کشاورزی ممنوع است ودر صورت رعایت نکردن این قانون با متخلفان برخورد جدی می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت : بر اساس قانون حفظ زیست محیطی و اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سوزاندن این ضایعات مفید (کاه وکلش) کشاورزی منع شده است .

عزیزا.. شهیدی فر: با اشاره به اینکه سوزاندن کاه و کلش در زمین های کشاورزی تولید گازمنو اکسید کربن می کند افزود: این گاز سمی خسارت های زیادی به محیط زیست وارد می کند که مهم ترین دلیل منع قانونی آن است.

وی خاطر نشان کرد: وجود کاه وکلش در داخل زمین کشاورزی موجب تقویت خاک و حاصلخیزی زمین های کشاورزی می شود که با سوزاندن این به ظاهر ضایعات ،عناصر مفیدی که در خاک وجود دارند و حشرات مفید ضد آفات کشاورزی از بین می روند و خاک دچار فرسایش می شود و در نتیجه موجب کاهش محصول برنج و گندم شده و برای تقویت این زمین ها نیاز به کود شیمیایی و سموم کشاورزی بیشتری است .

وی با اشاره به اینکه مازندران یک دهکده بزرگ به شمار می آید و بیشتر زمین های کشاورزی در کنار اماکن مسکونی به ویژه روستا یی قرار گرفته است یاد آور شد : در صورتی که زمین های کشاورزی در مجاورت اماکن مسکونی قرار گرفته باشند و کشاورزان بخواهند کاه و کلش این ضایعات مفید را بسوزانند برای افرادی که دچار حساسیت های ریوی وتنفسی هستند مشکلاتی به وجود می آورند به ویژه امسال که برداشت محصول برنج همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان آغاز شده است.

شهیدی فر: از کشاورزان خواست از سوزاندرن کاه و کلش این ضایعات مفید خودرداری کنند وبه محیط زیست آسیب نرسانند در غیراین صورت برای حفظ محیط زیست و سلامتی جامعه با آنها برخورد جدی می شود ./س


برچسب ها: زمین ، کشاورزی ، بزرگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.