فاضلیان گفت: اوراق مبتنی بر عقد سلف، کاملا اسلامی بوده و به خریداران و سرمایه‌گذاران حق انتخاب جدیدی را ارائه می‌نماید.

محسن فاضلیان، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درخصوص قراردادهای سلف بیان کرد: اوراق سلف استاندارد یا موازی از جمله ابزارهای تأمین مالی است که برای اولین بار در نظام اقتصادی کشور عرضه شده است.  

وی ادامه داد: این ابزار برگرفته از عقد سلف است که عقد سلف در تعریف ابتدایی خود به معنی پیش خرید یک کالا در شکل معاملاتی و حرفه‌ای است.  

فاضلیان درخصوص عرضه کالا در قرارداد سلف ادامه داد: شرکت گل گوهر معادل 500 هزار تن آهن را در این معاملات در قالب اورق سلف پیش فروش می‌کند.  

مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امید درخصوص ویژگی‌های اوراق سلف بیان کرد: این اوراق دارای 2 حق می‌باشد به این معنی که در سر رسید یکساله که به تاریخ امروز است حداقل 25.5 درصد نرخ بازدهی اوراق متعلق به سرمایه‌گذار است.  

وی در این خصوص ادامه داد: اگر قیمت‌های قرارداد سلف به هر دلیلی در بورس کالای جهانی افزایش یابد اختلاف 25 تا 30 درصدی نیز متعلق به سرمایه‌گذار اوراق سلف است.  

فاضلیان درخصوص سود بالاتر از 25 تا 30 درصد در قرارداد سلف بیان کرد: اگر سود این قرارداد بالاتر از 25 درصد شود و سرمایه‌گذار درصدد تسویه فیزکی یا مالی اقدام کند باید بیش از 30 درصد سود را به ناشرگر اوراق که شرکت گل گوهر است پرداخت نماید.  

وی در توضیح بیشتر برای قرارداد سلف گفت: این اوراق مبتنی بر عقد سلف، کاملا اسلامی  بوده و به خریداران و سرمایه‌گذاران حق انتخاب جدیدی را ارائه می‌نماید.  

مدیرعامل تأمین سرمایه امید درخصوص قابلیت معامله این قرارداد ادامه داد: یکی از ویژگی‌هایی که یک اوراق را جذاب می‌کند قابلیت نقد بودن آن در هر لحظه از زمان است، اوراق مشارکت در زمانی که خریداری می‌شود.

وی درخصوص طراحی این ابزار تصریح کرد: شرکت تأمین سرمایه امید طراح این ابزار است و به همت همکاران بورس این ابزار راه‌اندازی کرده و این تعهد را دارد که در هر لحظه از زمان که خریدار اوراق بخواهد این اوراق را مجددا بازفروش نماید و با حداقل نرخ 23 درصد نسبت به بازگردانی آن اقدام نماید بنابراین این اوراق در هر لحظه از زمان قابلیت نقد شوندگی دارند.  

فاضلیان در خصوص امکان معامله بورس کالا در بازار سهام گفت: یکی از ویژگی‌های خصوصی این بازار این است که خریدار این امکان را دارد تا در زمان سررسید نسبت به تسویه فیزیکی اقدام کند و این یعنی اینکه اگر حداقل سفارش انباشته خریدار اوراق 50 هزار تن باشد امکان تحویل یکساله سنگ آهن خود را در فوو خلیج فارس دارد.  

وی دراین خصوص ادامه داد: این از ویژگی‌های متمایز اوراق سلف است چون قابلیت تسویه اوراق با کالا در سررسید وجود دارد بنابراین مأمن و نقطه‌ عرضه آن تنها بورس کالا است.  

انتهای پیام/

برچسب ها: فاضلیان ، سلف ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار