سومین محموله نفتای صادراتی پالایشگاه NGL جزیره سیری به میزان ١٠٠ هزار بشکه به کشور هند صادر شد.

 

 

به گزارش خبر باشگاه خبرنگاران بندرعباس رئیس کارخانه ان جی ال (NGL) سیری گفت : مراحل آماده‌سازی صادرات محموله ١٠٠ هزار بشکه ای نفتا با تلاش کارکنان شرکت نفت فلات قاره ایران در این کارخانه انجام شد و این محموله با رعایت همه جوانب ایمنی ، بازدید و آماده کردن تمامی مسیرها بوسیله بازوی بارگیری نفتا و با اتصال به شناور ALERT به کشور هند صادر شد .

محمد جواد سخنور افزود : هم اکنون این واحد آمادگی کامل برای صادرات محصولات پروپان و بوتان را نیز دارد.

وی گفت : میعانات پالایشگاهی از با ارزش‌ترین و سودآورترین محصولات صنعتی است .

میعانات گازی پالایشگاه NGL سیری یکی از پنج محصول تولیدی این پالایشگاه است که پس از گذراندن مراحل تولید انبوه ، ذخیره‌سازی و صادر می‌شود .

عملیات اجرایی طرح NGL سیری با برآورد حجم سرمایه‌گذاری حدود نیم میلیارد دلاری از سال ١٣٨٢ آغاز شد .

رئیس کارخانه ان جی ال (NGL) سیری هدف اصلی اجرای این طرح را ، استحصال میعانات گازی و جمع‌آوری حدود ١٤٠ میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت در منطقه عنوان کرد .

سخنور گفت : علاوه بر آثار اقتصادی ، جلوگیری از آلودگی محیط زیست ، ایجاد فرصت‌های شغلی ، بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های انرژی موجود در کشور و درآمدزایی ارزی بیش از ١٥٠ میلیون دلار در سال با اجرای این طرح محقق می‌شود .

وی افزود : برای صدور بخشی از محصولات این کارخانه ، برنامه هایی برای ساخت مخازن ذخیره سازی با حجمی در حدود ١١٠ هزار مترمکعب در دستور کار است .

با ساخت و بهره‌برداری از کارخانه ان جی ال ، روزانه حدود ٨٤١ تن پروپان ، ٣٢٨ تن بوتان ، ٣٦١ بشکه پنتان و ١٢٥٠ بشکه میعانات گازی تولید می شود .

طرح ان. جی.ال سیری از چهار پروژه تشکیل شده است .

این پروژه‌ها شامل اجرای خط لوله زیردریایی سیری به کیش ‌و قشم ، ایستگاه تقویت فشار جزیره کیش ، همچنین گازرسانی به نیروگاه کیش ، ایستگاه تقویت فشار گاز در سکوی نصر و ساخت کارخانه ان.جی.ال در جزیره سیری است.

منطقه عملیات سیری از میدان‌های سیوند ، اسفند ، نصرت و دنا تشکیل شده است که سکوی اقماری ایلام و نصر واحد‌های تولیدی آن را تشکیل می‌دهند ، کارخانه‌های خشکی نصر و اسفند مربوط به این منطقه است .

جزیره سیری از توابع شهرستان ابوموسی یکی از مناطق نفت خیز کشور با وسعت 17 کیلومتر مریع در 25 مایلی جزیره ابوموسی واقع است .

ش/ انتهای خبر/

برچسب ها: ان جی ال ، صادر ، هند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.