به گزارش
گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران ، فعالیت مراکز و پایگاههای تابستانی دانشآموزان کشور با ابلاغ بخشنامهای ازسوی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به استانها آغاز شد.
در این بخشنامه که توسط معاونت تشخیص، پیشگیری، امور پرورشی و تربیت بدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مدیران اداره کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شده، آمده است: مراکز و پایگاههای تابستانی، در شکوفایی استعدادهای دانشآموزان نقش بسزایی دارد و لازم است علاوه بر استمرار فعالیتهای آموزشی و توانبخشی به جنبههای پرورشی دانشآموزان توجه بیشتری شود.
به تناسب نوع گروههای استثنایی و تعداد دانشآموزان، فعالیتهای تابستانی در کانونهای فرهنگی و تربیتی، اردوگاههای تربیتی، مراکز یا سالنهای فرهنگی و ورزشی، مراکز فرهنگی، تفریحی و ورزشی از قبیل مسجد، حسینیه و فرهنگسرا و استفاده از مدارس استثنایی دارای فضا و امکانات مناسب به منظور کاهش هزینههای پایگاه تابستانی پیشنهاد میشود.
همچنین هماهنگی استفاده از مراکز و مدارس مذکور بر عهده اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خواهد بود و مکان اجرای فعالیتهای تابستانی با توجه به وضعیت جغرافیایی و جمعیت دانشآموزان بهتر است مرکزیت داشته و دارای محیط مناسب و امکانات لازم از قبیل حیاط وسیع، کلاس مناسب، امکانات بهداشتی و ترجیحاً سالن ورزشی باشد.
مدت دوره در طول تابستان 7 هفته خواهد بود که از هفته دوم تیر آغاز شده و تا پایان مرداد ادامه خواهد یافت؛ روزهای برگزاری فعالیتهای تابستانی 2 تا 3 روز در هفته و به میزان حداقل 4 تا 5 ساعت در روز پیشنهاد میشود که یک روز آن به بازدید یا اردو اختصاص خواهد داشت.
برنامههای قابل اجرا در فعالیتهای تابستانی شامل فعالیتهای فرهنگی، هنری، ادبی، علمی و مهارتی، ورزشی، اجتماعی و توانبخشی است كه فعالیتهای فرهنگی شامل روخوانی و حفظ قرآن کریم، آشنایی با نماز جماعت و جمعه و احکام آن، آشنایی با زندگی پیامبران، امامان و بزرگان دین اسلام، گرامیداشت مناسبتهای مذهبی و ملی، روانخوانی، صوت و لحن قرآن کریم، آموزش و حفظ احادیث کوتاه از پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع)، مدیحه سرایی و جمع خوانی، آموزش احکام، معارف دینی و اخلاق اسلامی، آموزش فرهنگ عفاف و حجاب و آشنایی با نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و سایر متون دینی و فقهی است.
فعالیتهای هنری شامل هنرهای دستی و تجسمی از قبیل «طراحی»، «نقاشی و خوشنویسی»، هنرهای نمایشی مانند «بازیگری و عروسک گردانی» و هنرهای آوایی مانند «سرود، آهنگ و نمایش فیلم همراه با جلسات نقد و بررسی» است.
فعالیتهای ادبی، استفاده از کتابخانه، قصه نویسی و قصهگویی، آشنایی با انواع شعر و نثر، دکلمه خوانی، سخنوری، مجریگری و گویندگی، مطالعه، تحقیق و خلاصه نویسی کتاب، تهیه خبر، گزارش، مصاحبه، روزنامه دیواری و نشریات دانشآموزی، بررسی و نقد کتاب، مقالات روزنامهها و مجلات و آشنایی با انجمنهای ادبی و هنری در سطح شهر و استان را شامل میشود.
فعالیتهای علمی و مهارتی شامل آشنایی با رایانه، مهارتهای هنری از قبیل «گل سازی، قالی بافی، گل آرایی، عروسک سازی، مروارید بافی، مجسمهسازی، معرق کاری، منبت کاری و سایر هنرهای بومی و منطقهای»، مهارتهای شغلی از قبیل «آموزش خیاطی، نجاری، لوله کشی، مکانیکی و ماشیننویسی، کمکهای اولیه و آمادگی در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی از قبیل زلزله»، آموزش فرهنگ ترافیک و مقرارت عبور و مرور، آشنایی با حقوق شهروندی و آداب آن و آشنایی با محیط زیست، درختکاری و پرورش گل و گیاه است.
فعالیتهای ورزشی شامل ورزشهای با توپ از قبیل «فوتبال، والیبال، بسکتبال، تنیس روی میز، بدمینتون و گویرانی»، ورزشهای فکری و عملی، ژیمناستیک، کوه پیمایی، شنا، دو و میدانی، سایر ورزشهای مناسب با توانمندیهای دانشآموزان با نیازهای ویژه و برگزاری مسابقات ورزشی است.
فعالیتهای اجتماعی شامل گردشهای علمی، پژوهشی و زیارت، بازدید و اردو است همچنین فعالیتهای توانبخشی، تربیت شنوایی، کاردرمانی، موسیقی درمانی، تئاتر درمانی، تحرک و جهتیابی، بازی درمانی و گفتاردرمانی را شامل میشود.
برنامهریزی و هماهنگی جهت تأمین اعتبارات، امکانات و تسهیلات مورد نیاز، توجیه و تشریح اهداف و برنامههای تابستانی برای عوامل اجرایی پایگاهها، نظارت بر حسن اجرای برنامه های تابستانی، ارزیابی فعالیتهای انجام شده و ارسال گزارش فعالیتها به مدیریت امور فرهنگی و تربیتبدنی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از جمله وظایف اداره آموزش و پرورش استثنایی در تشکیل پایگاه تابستانی است.
از وظایف دیگر اداره آموزش و پرورش استثنایی در تشکیل پایگاه تابستانی میتوان به تقدیر از عوامل اجرایی فعال، مبتکر و خلاق، پیشبینی و تعیین منابع مالی مورد نیاز، جلب همکاری و مشارکت نهادها، دستگاهها و افراد خیر، تعیین میزان وجه شهریه ثبتنام دانشآموزان و تمهیدات لازم جهت فراهم کردن امکانات عمومی فعالیتها مانند وسیله نقلیه اشاره کرد.
حداقل تعداد دانشآموزان استثنایی برای تشکیل پایگاه تابستانی 25 نفر خواهد بود؛ ثبتنام دانشآموزان در مراکز یا پایگاههای تابستانی، مستلزم ارائهمعرفینامه از مدرسه محل تحصیل و رضایتنامه از والدین مبنی بر شرکت دانشآموز در برنامههای پایگاه است.
منابع تأمین هزینهها شامل اعتبارات استانی، مشارکتهای مردمی، اخذ شهریه ثبتنام از دانشآموزان با توجه به بضاعت مالی خانواده و کمک هزینه سازمان آموزش و پرورش استثنایی است؛ همچنین تشخیص و تعیین مکان برگزاری پایگاه تابستانی و مسئولیت نظارت و ارزیابی فعالیتهای مراکز و پایگاههای تابستانی بر عهده اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خواهد بود.
انتهای پیام/