شركت تعاونی شركتی است كه با حداقل 7 نفر عضو حقيقی يا حقوقی غيردولتی به منظور رفع نيازمندی‌های مشترك و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا برای انجام يك يا چند فعاليت اقتصادی تشكيل و ثبت می‌شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، شركت تعاوني شركتي است كه با حداقل 7 نفر عضو حقيقي يا حقوقي غير دولتي به منظور رفع نيازمندي هاي مشترك و بهبود وضع اقتصادي و اجتماعي اعضا از طريق خودياري و كمك متقابل آنان بر اساس قانون بخش تعاون براي انجام يك يا چند فعاليت اقتصادي تشكيل و ثبت مي شود.

* عضو شركت تعاوني
شخصي است حقيقي يا حقوقي غير دولتي كه واجد شرايط مندرج در قانون بخش تعاوني بوده و ملتزم به اهداف بخش تعاوني و اساسنامه قانوني تعاوني باشد.

برهمین مبنا شرکتهای تعاونی بر اساس هدف به صورتهای زیر قابل طبقه بندی هستند :

 * شركت تعاوني توليدي
 شركتي است كه بر اساس قاون بخش تعاوني جهت فعاليت در امور مربوط به كشاورزي،‌ دامداري، دامپروري، پرورش و صيد ماهي، شيلات، صنعت،‌ معدن، عمران شهري و روستايي و عشايري و نظاير آن تشكيل و ثبت  مي شود.

 * شركت تعاوني توليدي- توزيعي
شركتي است كه بر اساس قانون بخش تعاوني با عضويت اشخاص حقيقي و حقوقي غير دولتي براي انجام تمام يا بخشي از چند هدف و موضوع فعاليت توليدي و توزيعي تشكيل و ثبت مي شود.

 * شركت تعاوني حمل و نقل
شركتي است كه بر اساس قانون بخش تعاوني با عضويت اشخاص حقيقي و حقوقي غير دولتي جهت فعاليت در امور حمل و نقل بار، مسافر يا هر دو در اشكال زميني،‌ دريايي، هوايي و ريلي تشكيل و ثبت  مي شود.

 * شركت تعاوني فارغ التحصيلان
شركت تعاوني است كه بر اساس قانون تعاوني تشكيل و ثبت مي شود و حداقل 70 درصد اعضاي آن از فارغ التحصيلان مراكز و موسسات آموزش عالي و دانشگاه ها تشكيل مي باشند.

 * شركت تعاوني ايثارگران
شركت تعاوني است كه بر اساس قانون تعاوني تشكيل و ثبت مي شود و حداقل 70 درصد اعضاي آن از ايثارگران (خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان) مي باشند.

 * شركت تعاوني زنان
شركت تعاوني است كه بر اساس قانون تعاوني تشكيل و ثبت مي شود و حداقل 70 درصد اعضاي آن را بانوان تشكيل مي دهند.

 * شركت تعاوني خدمات
شركت تعاوني است كه به منظور ارائه خدمات در يكي از رشته هاي خدماتي بر حسب طبقه بندي فعاليت هاي اقتصادي (ISIC) تشكيل و ثبت مي شود.

 * شركت تعاوني مصرف
شركتي است كه به منظور تامين و توزيع انواع كالاهاي مصرفي و ارائه خدمات مورد نياز اعضا تشكيل و ثبت مي شود.

*شركت تعاوني مرزنشينان
شركتي است كه ، با عضويت ساكنان مناطق مرزي كشور و به منظور تامين نيازمندي هاي آنان بر اساس قانون بخش تعاوني تشكيل و ثبت مي شوند و با رعايت قوانين و مقررات مربوط به مبادلات مرزي براي عضو و غيرعضو در حوزه شركت فعاليت مي نمايند.

 * شركت تعاوني اعتبار
شركتي است كه به منظور تامين نيازهاي مالي اعضا در قالب پرداخت وام ، بازكردن حساب و سپرده هاي مختلف و انجام ساير خدمات اعتباري براي اعضاء از محل سپرده هاي آنها و ساير منابع تشكيل و ثبت مي شود.

 * شركت تعاوني مسكن
شركت تعاوني توزيعي است كه در چارچوب اساسنامه تعاوني هاي مسكن جهت تأمين نياز مسكن اعضاء تشكيل و ثبت   مي شود.

 * شركت تعاوني عمراني
شركت تعاوني توليدي است كه در چارچوب اساسنامه تعاوني هاي عمراني جهت توليد انبوه مسكن ، اجراي پروژه هاي مختلف عمراني ، راه ، سد و ساير فعاليتهايي كه در قالب شركتهاي ساختماني به انجام مي رسد تشكيل و ثبت مي گردد.

 * شركت تعاوني تامين نياز توليدكنندگان
شركتي است كه با عضويت واحدهاي توليدي به منظور تامين و توزيع انواع نيازهاي مشترك آنان تشكيل و ثبت مي شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Saudi Arabia
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۲ آبان ۱۳۹۵
سلام ببخشید سوالی داشتم که راهنماییم کنید ، چگونه میتوانم لیست شرکتهای تعاونی عمرانی را که شماره ثبت هم دارد پیدا کنم که بدانم مورد تایید کجاست ؟
آخرین اخبار