وزیر امور خارجه کشورمان به شبکه " ان بی سی نیوز" گفت: ایران به دنبال تسلیحات هسته ای نیست چون هیچ کشوری نتوانست با داشتن تسلیحات هسته ای امنیت خود را تضمین کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ محمد جواد ظریف در گفتگوی اختصاصی با برنامه "میت د پرس" در شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز که بخشی از آن در تاریخ 21 تیرماه منتشر شده بود و امروز مشروح آن منتشر شده، در پاسخ به پرسشی درباره سانتریفوژها و اینکه آیا ایران متعهد می‌شود که بخش زیادی از ظرفیت سانتریفوژی را خود را برچیند گفت: من به هر چیز و همه چیز که به جامعه ی بین المللی تضمین‌های معتبر بدهد که ایران به دنبال تسلیحات هسته ای نیست تعهد می دهم چون ما به دنبال تسلیحات هسته ای نیستیم و از دیدگاه ما تولید تسلیحات هسته‌ای هیچ نفعی برای ایران ندارد.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به مجری برنامه که گفت برای چه نفعی در داشتن سلاح‌های هسته‌ای نمی‌بینید زیرا شما یک کشور شیعه هستید و کشورهای سنی که با شما خوب نیستند، شما را احاطه کردند، پاسخ داد که اینها همه محاسبات اشتباه است که یک کشور شیعه به دنبال گسترش تسلیحات هسته‌ای برای محافظت از خود در مقابل همسایگان سنی است. در واقع لازم است که ما همسایگان خود را متقاعد کنیم که ما می خواهیم در صلح و آرامش با آنها زندگی کنیم. سیاست ژئو پولتیک و این واقعیت که ما بزرگتر هستیم ، این واقعیت که ما قویتر و پرجمعیت تر هستیم، این واقعیت که ما  فناوری بهتری داریم و این واقعیت که منابع انسانی ما به مراتب پیشرفته تر و توسعه یافته تر از بیشتر همسایگان ما است همه و همه این واقعیت‌ها نقاط قوت ذاتی در اختیار ما می‌گذارند و باعث می شوند که ما نیاز نداشته باشیم که با دیگر توانایی‌ها خود را تقویت کنیم.

محمد جواد ظریف افزود:  به همین علت است که هیچ کسی  نیست که همسایه ما یعنی پاکستان را صرفا به علت داشتن تسلیحات هسته ای ، نیرویی قوی تر از ایران تلقی کند. من معتقدم که تسلیحات هسته ای نفوذ یک کشور را در منطقه ما کاهش می دهد و به هیچ کس کمک نمی کند. همه در جامعه ی بین المللی معتقدند که "نابودی تضمین شده متقابل" کاری که آمریکا و روسیه و دیگران کرده بودند(تهدید بمب هسته ای در برابر بمب هسته ای)  و از طریق احتمال نابودن کردن یکدیگر به دنبال صلح و امنیت بودند ایده ای جنون آمیز است. باید این ذهنیت را شکل داد  و گفت که تسلیحات هسته ای باعث امنیت هیچ کس نمی شود. آیا تسلیحات هسته ای باعث امنیت پاکستان شد؟ آیا تسلیحات هسته ای باعث امنیت اسرائیل شد؟آیا تسلیحات هسته ای باعث امنیت آمریکا و روسیه شد؟ همه این کشورها در معرض تهدید هستند. یازدهم سپتامبر ثابت کرد که تسلیحات هسته ای هیچ قدرت نظامی محسوب نمی شوند که امنیت شما را تامین کند. باید یک الگوی دیگری را در پیش گیریم و این چیزی است که ما خواستار آن هستیم.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار