رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی گفت: آب شیرین کن خورشیدی نیز توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان طراحی شده که به دلیل کمبود منابع فعلا به مرحله تولید نرسیده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ،نجف قراچورلو در جلسه کمیته تخصصی فناوری انرژی‌های نو و تجدیدپذیر استان که در محل سالن اجتماعات مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی برگزار شد، با انتقاد از اینکه تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌های بادی یا هیبریدی مورد استفاده در استان از سایر استان‌ها خریداری شده است، اظهار کرد: مسئولان استانی باید به نیروهای بومی اعتماد کنند چرا که محققان استان ما از جمله پژوهشگران جهاد دانشگاهی توانایی تولید این تجهیزات را دارند.

 وی افزود: بحث انرژی از دیرباز در سطح جهانی موضوعی استراتژیک بوده و عمده جنگ‌ها و رقابت‌ها بر روی این امر رخ داده است.

قراچورلو با اشاره به پایان ناپذیر بودن انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، اظهار کرد: با توجه به ویژگی این انرژی‌ها و با توجه به پایان پذیر بودن انرژی‌های فسیلی، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار کشورهای مختلف قرار گرفته است.

وی یادآور شد: جهاد دانشگاهی یکی از سازمان‌هایی است که رویکرد آینده‌پژوهی داشته و درصدد است به عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در تامین نیازهای پژوهشی و خدماتی عمل کند.

قراچورلو گفت: جهاد دانشگاهی استان در سال 1387 مرکز خدمات انرژی های نو را تاسیس کرد و بعدا به "مرکز مدیریت انرژی و فناوری های نو" تغییر نام داد و در همین راستا طراحی و ساخت نیروگاه هیبریدی و آب شیرین کن خورشیدی را در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: نیروگاه‌های هیبریدی توسط جهاد دانشگاهی استان ساخته شد و اولین نمونه آن در جزیره خارک و نمونه دوم آن نیز در محوطه مرکز درمان ناباروری استان نصب شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

قراچورلو با بیان اینکه پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان توانایی افزایش ظرفیت این نیروگاه را در حد مگاوات دارند، گفت: برخی از تجهیزات مورد نیاز در ساخت نیروگاه‌های هیبریدی از جمله توربین بادی- خورشیدی توسط جهادگران دانشگاهی استان طراحی و ساخته شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: آب شیرین کن خورشیدی نیز توسط پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان طراحی شده که به دلیل کمبود منابع فعلا به مرحله تولید نرسیده است.

وی اظهار کرد: بحث عدم رقابت‌پذیری قیمت تمام شده برق تولیدی توسط انرژی‌های تجدیدپذیر با برقی که توسط دولت ارائه می‌شود، موجب کاهش گرایش به تولید برق از طریق فناوری‌های نو شده است.

در این جلسه از سوی پژوهشگران و مسئولان حاضر در جلسه پیشنهاد شد، مطالعاتی از دیدگاه اقلیمی بر روز پتانسیل های استان در زمینه استفاده از انرژی‌ها نو و تجدید پذیر انجام شود، مستر پلنی طراحی شده و قانون و مقررات الزام‌آور برای استفاده از انرژی‌های نو در ساختمان‌ها وضع شود، از تحقیقات و مطالعات دانشگاهی استفاده شده و از آغاز کارها بدون پشتوانه علمی و تحقیقاتی پیشگیری شود، در راستای تجاری سازی فناوری‌های نو اقدام شده و فعالیت‌های ترویجی در این حوزه آغاز شود، همچنین بانک اطلاعاتی در حوزه مربوطه ایجاد شده و رشته های دانشگاه مرتبط به انرژی‌های نو راه‌اندازی شود.

در این جلسه پیشنهاد شد از پراکنده کاری جلوگیری شده و شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه ایجاد شود./س
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.