گردشگری در ایران/

سرزمین آبشار و کوه و دشت در "لاریجان" + تصاویر

لاریجان در دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز قرار دارد که تقریبا در همه نقاط لاریجان چشمه و رودخانه های فراوانی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛لاریجان یکی از بخش‌های شهرستان آمل است.این بخش جنوبی ترین ناحیه استان مازندران است و در دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز قرار گرفته‌است. کوه دماوند در لاریجان قرار داشته و راه‌های صعود به آن در لاریجان جای دارد.



لاریجان یکی از شهرها و منطقه‌های تاریخی و باستانی ایران است که جاذبه‌های طبیعی تاریخی زیادی در خود جای داده است. این منطقه دارای روستاهای کوهستانی، دشت‌ها و مراتع زیادی می‌باشد. در حال حاضر بدلیل وجود رودخانه هراز که از قله دماوند سرچشمه می‌گیرد بهترین و باکیفیت ترین ماهی قزل الا خاورمیانه در این منطقه پرورش داده می‌شود. این منطقه یکی از مناطق اسطوره ی ایران نیز است.

تقریبا در همه نقاط لاریجان چشمه و رودخانه های فراوانی وجود در نواحی کوهستانی در فصل زمستان واوایل بهار پر آب و در تابستان کم آب و گاهی خشک است. از دیگر منابع آب این منطقه دریاچه‌های کوچک محلی است که به هنگام طغیان رودها در قسمت‌هایی که سطح آب‌های زیرزمینی بالا است به وجود می‌آید و برای کشاورزی، صید و شکار مورد استفادع قرار می‌گیرد.



 رودی که از جنوب به شمال در جریان است رود هراز، که به دریای مازندران می‌ریزد.نوع دیگر ذخایر آبی که در آن ماهی پرورش می‌یابد. و از جاذبه‌های گردشگری استان است.



در لاریجان چشمه‌های آب معدنی فراوانی یافت می‌شود که خاصیت درمانی دارد و در معالجه امراض پوستی، مفصلی، عصبی، و گوارشی موثرند، چشمه‌های آب اسک،آبگرم لاریجان واستراباکو وحمام‌های آب معدنی از آن جمله‌اند.



چشمه‌هاي آبگرم در سراسر ايران و به ويژه در دامنة كوههای البرز و زاگرس پراكنده‌اند و بسياري از آباديها به علت داشتن اين‌گونه چشمه‌ها، شهرت و اهميت يافته و آبگرم نام گرفته‌اند.برخي از اين آبها به علت در بر داشتن پاره‌ای مواد شيميايی، داراي رنگ، بو يا مزه خاصي مي‌شوند. برخي تركيبات به آب رنگ شيري يا آبی مي‌دهند، و آبي كه ئيدروژن سولفوره داشته باشد، بوي تخم‌مرغ فاسد دارد.

آبگرمهاي داراي تركيبات آهن، رنگ سرخ يا اُخرايی و مزة گس دارند. نمكهاي ديگر، مانند كلرور سديم  و يدور سديم، آب را شور يا تلخ می ‌سازند.



از جمله جاذبه ها دیدنی و گردشگری میتوان، قله دماوند،رودخانه هراز،پارک ملی لار،سد لار،آبشار شاهاندشت،آبشار آب مراد،دشت و آبشار دریوک،دریاچه ساهون،آب گرم لاریجان،آبشار یخی،آبشار لار
آبشار قلعه دختر،آبشار پرومد،آبشار تماره یا تمیره،دشت شقایق پلور به رینه،غار گل زرد،آبشار ناندل آبشار دو کوهک،آب معدنی استراباکو،غار آب اسک نام برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار