قیام مردم مسلمان ایران به رهبری آیت اللَّه "کاشانی"، پایان تألیف تفسیر شریف «المیزان»، قدم نهادن اولین بشر بر روی کره ماه تا به آب انداختن اولین کشتی هسته‌ای، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 30 تیر 1393 خورشیدی برابر با 23 رمضان 1435 هجری و 21 جولای 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

قیام مردم مسلمان ایران به رهبری آیت اللَّه "کاشانی" و به قدرت رسیدن مجدد مصدق (1331ش)
وقتی که دکتر مصدق می‌خواست علاوه بر نخست وزیری، وزارت جنگ را نیز برعهده بگیرد، با مخالفت شاه مواجه شد. بنابراین مصدق استعفا داد و شاه هم بلافاصله احمد قوام را مأمور تشکیل کابینه نمود. در این میان آیت‌اللَّه کاشانی که حضور دکتر مصدق را در نخست وزیری مفید می‌دانست با اتخاذ تصمیمی قاطع، بازگشت مصدق به نخست‌وزیری را خواستار شد. آیت‌اللَّه کاشانی تهدید کرد، در صورتی که قوام کنار نرود اعلام جهاد کرده و کفن می‌پوشد و پیشاپیش مردم حرکت خواهد کرد. احمد قوام که مردی وابسته به استعمار و در خدمت دستگاه استبدادی بود، بلافاصله پس از نخست‌وزیری، نغمه شوم جدایی دین از سیاست را سر داد و لبه تیز حملات خود را متوجه رهبری نهضت یعنی آیت اللَّه کاشانی و نیروهای مسلمان کرد. آیت اللَّه کاشانی با انتشار اعلامیه‌ای به صدور فرمان نخست‌وزیری قوام السلطنه به شدت اعتراض نمود. به این ترتیب وقایع سی‌تیر شکل گرفت و قیام عمومی مردم مسلمان، در شهرهای مختلف ایران آغاز شد. هرچند این تظاهرات به وسیله عوامل شاه به خاک و خون کشیده شد، اما در نهایت، شاه، عقب‌نشینی کرد و چون در رضایت و تطمیع آیت‌اللَّه کاشانی توفیقی به دست نیاورد، مجبور شد، قوام را برکنار کرده و بار دیگر مصدق را به نخست وزیری مأمور سازد و وزارت جنگ را نیز به او بسپارد. مصدق پس از به دست‌گیری مجدد قدرت، سرلشکر وثوق عامل کشتار مردم بی‌گناه در جریان قیام را به معاونت وزارت جنگ منصوب نمود و چون آیت اللَّه کاشانی به این عمل اعتراض کرد، مصدق در نامه‌ای، از آن روحانی مجاهد خواست تا در امور سیاسی مداخله ننماید. این عمل، پشتیبانی مردم را از مصدق برداشت و دولت مصدق که برای دومین بار در اثر مبارزات پیگیر مردم روی کار آمده بود، بیشتر از سیزده ماه دوام نیاورد و سرانجام با کودتای آمریکایی 28 مرداد سال 1332 شمسی، سرنگون شد.

درگذشت خطیب شهیر و واعظ معروف حجت الاسلام شیخ "احمد کافی" (1357 ش)
حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ احمد کافی یزدی در سال 1307ش برابر با سال 1347 ق در مشهد مقدس به دنیا آمد. وی پس از پایان دروس مقدمات و ادبیات عرب، به دلیل شوق و علاقه شدید به منبر، به وعظ و ارشاد مردم پرداخت. شیخ احمد کافی در حالی که بیش از پانزده سال از عمرش نمی‌گذشت، در شب‌های جمعه برای صدها نفر از زائران امام رضا(ع) با شور و حال خاصی دعای کمیل می‌خواند و فضایی معنوی ایجاد می‌کرد. وی در شانزده سالگی برای تکمیل تحصیلات علوم اسلامی به نجف اشرف عزیمت کرد و از محضر آیت اللَّه خویی و آیت اللَّه سید اسداللَّه مدنی و... استفاده برد. از آن پس برای تبلیغ به اکثر نقاط ایران مسافرت کرد و در همه جا مورد استقبال مردم قرار گرفت. حجت الاسلام کافی سرانجام در تهران رحل اقامت افکند و به خدمات دینی و انجام وظایف مذهبی همت گماشت. وی، واعظی متدین و خطیبی غیور و در امور دینی، جدّی و بسیار مبارز و مجاهد و در مقابل انحرافات و منکرات و برخورد با تبلیغات مسموم دشمنان دین، مقاوم و محکم بود. این خطیب بزرگ، از به میدان آمدن و مبارزه کردن با بی‌دینان هراسی نداشت و تقیه نمی‌کرد. وی در سفرهای متعددی که به مکه و مدینه داشت، بارها، سخنان مهمی ایراد کرده و از حریم ولایت آل محمد، به ویژه امام علی(ع)، در مقابل خفّاشان حقیقت گریز وهابی، دفاع نموده است. در حالی که بردن نام حضرت امام خمینی(ره)، در دوران حکومت رژیم پهلوی جرم محسوب می‌شد، حجت الاسلام کافی در مجامع عمومی از حضرت امام به بزرگی و عظمت یاد می‌کرد. سرانجام این محبِّ اهل بیت (ع) چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی درسی تیرماه 1357 در 50 سالگی در سانحه‌ای مشکوک دار فانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت.

تولد "ابن طولون" فرمانروای مصر و شام(220 ق)
احمد بن طولون موسس سلسلهٔ طولونیان و فرمانروای مصر و شام بود. طولونیان، نخستین سلسله از سلاطین مصر بودند و شام را نیز به قلمرو حکومت خود افزودند. نسب طولونیان به غلامی به نام طولون می‌رسد که حاکم بخارا، او را به همراه هدایایی برای مامون، خلیفهٔ عباسی فرستاده بود. احمد بن طولون، سلسلهٔ طولونیان را بنیان نهاد که طی سال‌های 254 تا 292 ق در مصر و شام حکومت کردند. ابن طولون را حافظ قرآن و مردی بخشنده، شجاع و متواضع دانسته‌اند که از ضعیفان و بینوایان حمایت می‌کرد و بر دشمنان سخت گیر و خونریز بود. او همچنین به آبادانی و احداث مراکز عام المنفعه در قلمرو حکومت خود اهتمام بسیار داشت. مشهورترین اثر او بیمارستانی است که در مصر احداث نمود.

پایان تألیف کتاب فقهی ارزشمند «جواهرالکلام» (1254ق)
این منبع ارزشمند درباره احکام الهی و حلال و حرام شریعت اسلام می‌باشد. کتابی جامع در استنباط فقه که نظیرش را تا به حال کسی نتوانسته به رشته تحریر درآورد. نقل اقوال فقهاء و استدلال دقیق از نکات عمده قابل توجه در "جواهرالکلام" است. "جواهرالکلام" در بیان همه فروعات فقهی مانند "بحارالانوار" علامه مجلسی است. محمدحسن نجفی (صاحب جواهر) در سن ۲۵ سالگی شروع به تألیف آن نمود و حدود سی سال از عمر گران‌بهای خویش را صرف کرد و به‌خاطر همین تصنیف به "شیخ‌الفقهاء" شهرت یافت. صاحب جواهر در عصری زندگی می‌کرد که عراق، محل نزاع و اختلاف بین دو کشور ایران و عثمانی بود. با وساطت شیخ کاشف‌الغطاء، استاد صاحب جواهر، برای مدت کوتاهی فضا آرام شد و فعالیت و نشاط حوزه نجف آغاز گردید. اما پس از این وقایع، دو مسئله رخ داد که سبب به هم ریختن اوضاع شد و انگیزه‌ای را برای شیخ جهت تألیف اثر گران‌مایه خویش به‌وجود آورد. آن دو، حمله فرهنگی وهابیون عربستان و مسأله اخباری‌گری بود. اخباری‌ها جمعیتی کوچک از شیعیان را تشکیل می‌دادند که از افکار جامد و راکد برخوردار بودند. این‌ها مجتهدین و فقهاء را تخطئه و تقلید از آن‌ها را جایز نمی‌دانستند و اجتهاد را عملی حرام قلمداد می‌کردند. با توجه به تهاجم افکار خطرناک وهابیت که گاهی با حمله نظامی از جمله در سال ۱۲۲۱ق به نجف مصادف می‌شد و گسترش اندیشه‌های اخباریون، حوزه فقاهتی شیعه نجف درصدد برآمد تا به مقابله و دفاع برآید، به‌همین خاطر شیخ شروع به تألیف کتابی جامع و استدلالی در فقه نمود. باید به این نکته توجه داشت که در طول قرن سیزدهم، آثار مختلفی در زمینه فقه به نگارش درآمد؛ "کشف‌الغطاء"، "مفتاح‌الکرامه"، "الریاض"، "القوانین"، "المکاسب" و... اما هیچ‌کدام از این آثار هم‌چون "جواهرالکلام" مفید و مهم نبودند. به‌طور کلی ویژگی‌های این اثر را می‌توان این‌گونه بیان نمود: ۱- اقوال و ادله همه فقهاء را شامل می‌شد. ۲- شامل همه ابواب فقهی بود؛ به‌طوری‌که همه موضوعات فقهی دیگر منابع را دربرمی‌گرفت. ۳- متکی بر شیوه و اسلوب واحدی بود. ۴- دسترسی به همه ابواب فقهی و سهولت در استنباط احکام الهی نیز از دیگر ویژگی‌های این کتاب است.

پایان تألیف تفسیر شریف «المیزان» (1392ق)
تفسیر المیزان که در حدود سال ۱۳۷۴ق شروع و در شب قدر (۲۳ رمضان) ۱۳۹۲ق پایان یافت، این تفسیر نخستین‌بار در ۲۰ جلد بالغ بر ۸۰۰۰ صفحه به زبان عربی در قطع وزیری منتشر شد. کتاب "المیزان فی تفسیر القرآن" تألیف علامه محمدحسین طباطبایی است. علامه برای تفسیر، ابتدا آیه را بیان نموده و بعد از آن به تفسیر هر جزء از آیه پرداخته است. شیوه تفسیر "قرآن به قرآن" علامه طباطبایی شیوه‌ای بی‌سابقه بوده است. وی بنای تفسیر آیات را کمک گرفتن از دیگر آیات قرآن برای روشن نمودن قصد و معنا قرار داد. • این تفسیر شریف به زبان فارسی نیز ترجمه شده است، در ابتدا جمعی از فضلاء و مدرسین حوزه علمیه قم در ۴۰ جلد آن را ترجمه کرده‌اند. و از جمله مترجمین این کتاب شریف می‌توان به آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی اشاره کرد. در مرحله بعد، این کتاب توسط آیت‌الله سیدمحمدباقر موسوی همدانی در ۲۰ جلد ترجمه شده است. نام‌برده هم‌چنین از جمله مترجمین دوره اول ترجمه کتاب شریف المیزان بوده است.

آغاز جنگ تاریخی "اهرام" بین نیروهای فرانسوی و مصری (1798م)
با قدرت‌گیری ناپلئون بُناپارت در فرانسه و آغاز کشور گشایی‌های او، ناپلئون قصد حمله به انگلیس را در سر می‌پروراند، اما چون نیروی دریایی فرانسه، توان لازم را برای این کار نداشت، لذا ناپلئون تصمیم گرفت که در خارج از اروپا، بر انگلستان لطمه زند. به همین دلیل از آن جا که هندوستان مخزن قوای اقتصادی و منبع معیشت انگلستان به شمار می‌رفت و سرزمین مصر نیز در مسیر هند قرار داشت، ناپلئون نقشه حمله به مصر را کشید. در صورت تصرف مصر، هم یک مستعمره بزرگ معادل تمام مستعمرات فرانسه به دست ناپلئون می‌افتاد و هم به عنوان یک مرکز نظامی برای حمله به هند مورد استفاده قرار می‌گرفت. در آن زمان مصر تحت نفوذ امپراتوری عثمانی قرار داشت و توسط امرای مملوک موسوم به ممالیک اداره می‌شد. درنهایت در 21 ژوئیه 1798م، جنگ میان فرانسه و مصریان آغاز شد و علی‌رغم مقاومت ممالیک، ناپلئون موفق به فتح مصر گردید و تا آخر ژوئیه، قاهره نیز به تصرف ناپلئون درآمد. در این هنگام، در حالی که ناپلئون مشغول ایجاد یک ستاد فرماندهی در نزدیکی اهرام مصر بود، قوای دریایی انگلیس، نیروی دریایی فرانسه را در سواحل مصر غافل‌گیر کرد و قسمت اعظم ناوگان جنگی فرانسه را منهدم ساخت. این مسئله باعث عقب‌نشینی ناپلئون گردید و پس از چندی به کشورش بازگشت.

الحاق سه کشور لیتوانی، لِتونی و استونی به اتحاد جماهیر شوروی (1940م)
لیتوانی، لتونی و استونی، سه کشور کوچک ساحلی دریای بالتیک هستند که تا قبل از جنگ جهانی اول متعلق به روسیه بودند و با انقلاب کبیر روسیه، استقلال خود را باز یافتند. بیش از دو دهه بعد، و در آستانه جنگ جهانی دوم، قراردادی بین آلمان و شوروی منعقد شد که بر اساس آن، کشور لهستان بین دو کشور تقسیم می‌شد. پس از چندی، با حمله آلمان به لهستان و تصرف این کشور استالین نیز برای آنکه از قافله کشورگشایی عقب نماند، سه کشور استونی، لتونی و لیتوانی را در 21 ژوئیه 1940م به تصرف خود درآورد و آنها را ضمیمه شوروی نمود. این سه کشور تا پنجاه سال بعد تحت حکومت اتحاد جماهیر شوروی بودند و با فروپاشی شوروی در اوایل دهه 1990م، استقلال خود را بار دیگر اعلام کردند.

به آب انداختن اولین کشتی هسته‌ای به نام "ساوانا" در امریکا (1958م)
بعد از کشف اتم و آشنایی دانشمندان هسته‌ای با توانایی و قدرت فوق‌العاده انرژی هسته‌ای، به کارگیری و استفاده از آن در زمینه‌های گوناگون مورد توجه قرار گرفت. اما در واقع، اولین استفاده عملی از انرژی هسته‌ای، در ساختن بمب هسته‌ای به عمل آمد. نتیجه به دست آمده از قدرت انفجاری و تخریبی آن، باعث شد تا از یک طرف، قدرت‌های سلطه‌گر با بهره‌گیری از آن به مسابقه‌ای تسلیحاتی دست زده و جهان را تا مرز جنگ هسته‌ای به پیش برند و از سوی دیگر، تلاش‌های فراوانی به عمل آمد تا از این انرژی در راه‌های صلح‌آمیز و در جهت پیشرفت صنعت و تکنولوژی استفاده گردد. یکی از این موارد، بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای در صنایع کشتی سازی و دریانوردی است. بدین ترتیب در 21 ژوئیه 1958م، اولین کشتی بازرگانی با سوخت هسته‌ای به آب انداخته شد و عرصه جدیدی برای استفاده از انرژی هسته‌ای را بر روی جهان گشود. این کشتی بازرگانی، ساوانا نام‌گذاری شد و در واقع اولین کشتی هسته‌ای بود که از پهنه اقیانوس اطلس عبور کرد. در حال حاضر کشتی‌های بسیاری در سطح دریاها و اقیانوس‌های جهان، با کمک نیروی هسته‌ای به دوردست‌ترین نقاط جهان می‌روند.

قدم نهادن اولین بشر بر روی کره ماه (1969م)
دهه 1960م را دهه تسخیر فضا و آغاز سفر انسان به فضای کیهانی نیز می‌توان نام نهاد و این عنوان شاید مناسب‌ترین عنوان برای این دهه سرنوشت ساز باشد. دانشمندان فضایی شوروی که در سال 1957م با پرتاب نخستین قمر مصنوعی زمین، در تسخیر فضا پیشگام شده بودند، در سال 1961م نیز با فرستادن نخستین انسان به فضا دراین مسابقه، پیشتاز شدند. از این پس رقابت امریکا و شوروی سابق برای تسخیر فضا شدت یافت و از سال 1966م، مسابقه برای تسخیر کره ماه آغاز شد. امریکا در این سالْ سفینه‌ای بدون سرنشین بر روی کره ماه پیاده کرد و درصدد اعزام اولین انسان به این کره برآمد. از سال 1968م به بعد، امریکایی‌ها به طور محسوسی در مسابقه تسخیر فضا بر روس‌ها پیشی گرفتند و اولین انسانی که در سطح کره ماه فرود آمد، یک فضانورد امریکایی بود. سفینه آپولو 11، در روز شانزدهم ژوئیه 1969م با سه سرنشین به فضا پرتاب شد و پس از سه روز سفر و طی بیش از 380 هزار کیلومتر مسافت در مدار کره ماه قرار گرفت. قسمتی از این سفینه که خود مجهز به موشکی برای برخاستن از سطح کره ماه بود، روز 21 ژوئیه 1969م از سفینه مادر جدا شد و با دو سرنشین بر روی کره ماه فرود آمد. در این هنگام، یکی از آن دو با نام نیل آرْمِسْتِرانْگْ، نخستین انسانی بود که بر روی کره ماه قدم نهاد، در حالی که جریان این سفر فضایی را شش‌صد میلیون نفر به کمک ماهواره‌ها در سراسر جهان تماشا کردند. آرمِستِرانْگ پس از 21 ساعت و 37 دقیقه توقف در سطح کره ماه و گردش و نمونه‌برداری و عکس‌برداری از قسمت‌های مختلف آن، به سفینه مادر بازگشت و نخستین سفر انسان به کره ماه در روز 24 ژوئیه 1969م با مراجعت فضانوردان به کره زمین پایان‌پذیرفت.

روز ملی "بلژیک"
کشور پادشاهی بلژیک با 30/528 کیلومترمربع در شمال غربی اروپا و در همسایگی کشورهای هلند، آلمان، لوکزامبورگ و فرانسه واقع شده است. جمعیت آن بیش از 10 میلیون نفر که حدود 90 درصد کاتولیک می‌باشند. پایتخت این کشور شهر بروکسل و دارای واحد پول یورو می‌باشد. که بعد از رواج یافتن پول واحد اروپائی، جای‌گزین فرانک بلژیک شده است. مردم بلژیک به 3 زبان رسمی فرانسوی، هلندی و آلمانی صحبت کرده و از تیره نژادی سفید هستند. بلژیک در سال‌های آخر قرن هجدهم، تحت تسلط فرانسه بود. در سال 1815، بلژیک با هلند متحد شد. اما این اتحاد دیری نپایید و بلژیک در سال 1831 م مستقل گردید و دارای حکومت سلطنتی شد. رسمیت یافتن پادشاهی لئوپولد اول در 21 ژوئیه 1831م به عنوان روز ملی بلژیک مطرح شده است. نظام سیاسی این کشور، مشروطه سلطنتی فدرال، با دو مجلس قانون‌گزاری است. این کشور در سال 1945 به‌عضویت سازمان ملل درآمد.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.